اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

رشته های گروه علوم انسانی

  • 15790
  • 0
  • سه شنبه 22 مهر 1393

رشته های گروه علوم انسانی

 

کارشناسی حقوق

 

هدف از ایجاد این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند در مشاغلی چون قضا و وکالت، سردفتر اسناد رسمی و کارشناسی حقوق و مشاور حقوقی انجام وظیفه کنند. روابط اجتماعی باعث بوجود آمدن مباحث گوناگونی در رشته‌ی حقوق شده است که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم. روابط بین دولت و مردم در حیطه‌ی حقوق عمومی می‌گنجد، در حالی که حقوق خصوصی به روابط بین مردم می‌پردازد. شاخه‌ی دیگر علم حقوق به روابط بین‌الملل مربوط می‌شود که خود به دو بخش 1ـ حقوق بین‌المللی عمومی 2ـ حقوق بین‌الملل خصوصی تقسیم می‌شود. حقوق بین‌الملل عمومی به روابط دولت‌ها با یکدیگر و حقوق بین‌الملل خصوصی به روابط افراد در زمینه‌های بین‌المللی می‌پردازد.

 

توانایی و استعداد لازم: اولین توانایی و شاید مهمترین آنها، داشتن ذهنی خلاق همراه با قدرت بیان عالی می‌باشد. همچنانکه نباید از ویژگی دیگری که همان حضور ذهن است غافل شد؛ چون حافظه‌ی قوی، جهت حفظ اصول بندها و تبصره‌های حقوقی لازم می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: قضاوت، وکالت، بازپرسی، دادیاری، فعالیت در اسناد رسمی و به طور کلی تمام مشاغل مربوط به قوه‌ی قضاییه، در حیطه‌ی این رشته می‌گنجد که به نوبه‌ی خود قابل توجه می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: آیین‌ دادرسی کیفری 1 و 2، پزشکی قانونی، حقوق مدنی 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8، حقوق تجارت 1 و 2 و 3 و 4، حقوق اداری 1 و 2

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: امکان ادامه‌ی تحصیل تا مقطع دکتری میسر می‌باشد.

مدیریت

 

بسیاری از صاحب‌نظران علوم انسانی، کلید حل بسیاری از مشکلات زمانی موجود در هر جامعه را «مدیریت» می‌دانند. چون تأمین نیازهای مختلف موجود در یک جامعه، بدون وجود مدیران لایق و کارآمد امکان‌پذیر نمی‌باشد. به همین دلیل، هر جامعه‌ای برای فایق آمدن بر مشکلات سازمانی خود، باید به مساله‌ آموزشی صحیح و مؤثر مدیریت توجهی بنیادی داشته باشد؛ تخصصی که در بیشتر دانشکده‌های معتبر علوم انسانی جهان، تحت رشته‌ی مدیریت آموزش داده می‌شود. مدیریت در کشور ما، در شاخه‌های متعددی چون مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی، جهانگردی، بیمه، بیمه اکو، امور گمرکی و امور بانکی دانشجو می‌پذیرد و همچنین شاخه‌های تخصصی‌تری، چون: مدیریت کمیسر دریایی و یا اداره‌ی امور بیمارستان‌ها نیز جزء شاخه‌های مدیریت به حساب می‌آیند.

 

توانایی و استعداد لازم: قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان قوی، از ویژگی‌های لازم برای تصدی این رشته است. دانشجوی این رشته باید به مسایل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه‌مند بوده و در دروس ریاضی و زبان انگلیسی و ادبیات فارسی قوی باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیل این رشته نباید توقع داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدیر یک شرکت یا کارخانه استخدام شود. بنابراین، فارغ‌التحصیل این رشته باید در ابتدا به عنوان یک کارشناس در رده‌های پایین‌تر وارد بازار کار شود و سپس مدارج عالی را طی کند.

 

مدیریت و کمیسر دریایی: تهیه‌ی قطعات یدکی کشتی یا لوازم الکترونیکی و مکانیکی موجود در کشتی، سوخت کشتی، مواد غذایی برای کارکنان، تقسیم‌بندی و جابجایی پرسنل و... به عهده‌ی افسران کمیسر دریایی است. بنابراین، دانشجویان این رشته باید در رابطه با تخصص‌های نیروی دریایی اطلاعات خوبی داشته باشند.

 

توانایی و استعداد لازم: قدرت رهبری، اعتماد به نفس و روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان و... از توانایی‌های لازم است. این رشته از بین داوطلبان هر سه گروه ریاضی ـ تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.

 

مدیریت مالی: با توجه به روند جهانی شدن اقتصاد کشورها، می‌بایست با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری آشنا شد. رشته‌ی مدیریت مالی در همین راستا تأسیس شده است. دانشجویان در این رشته با تئوری‌های نوین مدیریت مالی و کاربرد آنها آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند در بسط و توسعه‌ی سرمایه‌گذاری، گام‌های مؤثری در حل مشکلات اقتصادی کشور بردارند. این دانشجویان علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی، می‌توانند وضعیت مالی شرکت و مؤسسات را ارزیابی کرده و در اخذ تصمیمات مالی سازمان‌ها نقش کلیدی ایفا نمایند.

 

مدیریت هتل‌داری: دانشجویان این رشته با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و نگهداری مواد غذایی و تهیه‌ی غذاها و شیرینی‌ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار، ایمنی و در کل، هر آنچه برای اداره و مدیریت صحیح مناسب یک هتل، رستوران و موارد مشابه ضروری است آشنا می‌شوند.

 

توانایی و استعداد لازم: این دانشجویان می‌بایست علاوه بر زبان‌ انگلیسی، به زبان دوم (یکی از زبان‌های فرانسه، آلمانی، عربی) تسلط داشته باشند. همچنین این دانشجویان باید از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و قدرت تجزیه و تحلیل و خلاقیت بالایی داشته باشند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان می‌توانند در زمینه‌های تخصصی صنعت هتل‌داری، مانند واحدهای پذیرایی و اقامتی، مؤسسات مالی و جهانگردی و شرکت‌های حمل و نقل فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درس: کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، آمار و کاربرد آن در مدیریت، سیستم‌های اطلاعاتی در مدیریت، مدیریت منابع انسانی

 

حسابداری

 

حسابدارها در قدیم به میرزا شهره بودند و بعدها به دفتردار تغییر نام دادند و حال به نام حسابدار آن‌ها را می‌شناسیم. در حال حاضر دانشجویان این رشته بجای چرتکه، با وسایل امروزی‌تر مثل: ماشین‌حساب و ماشین‌های الکترونیکی سروکار دارند و بیشتر اوقات خود را پشت کامپیوتر می‌گذرانند. امروزه حسابداری را فنی تجربی نمی‌نامند و به روش استاد شاگردی نمی‌توان آن را فراگرفت و نیاز به تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک دارد. اولین بار این رشته در سال 1345 در آموزشگاه عالی حسابداری شرکت ملی نفت ایران و سپس در دانشگاه تهران دایر گردید. حسابداری یک «سیستم» است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدل‌های خاص انجام می‌گیرد. از هر سه گروه ریاضی،‌ تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.

 

توانایی و استعداد لازم: تسلط کافی به درس ریاضی از بیشترین اهمیت برخوردار است. یک حسابدار باید بتواند علاوه بر جمع‌آوری و دسته‌بندی و... اطلاعات، آنها را به درستی ارایه دهد. به همین دلیل تسلط بر ادبیات فارسی نیز از ملزومات این رشته می‌باشد. همچنین دقت و نظم همراه با صبر و حوصله و خلاقیت سبب موفقیت یک حسابدار می‌شوند.

 

چشم‌انداز شغلی: یک حسابدار در آینده می‌تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد. یعنی می‌تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه زمینه‌هایی صرف و سرمایه‌گذاری کند. بنابراین، فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است. علی‌رغم این که این رشته در اکثر دانشگاه‌ها، اعم از دولتی و آزاد و غیرانتفاعی و... تدریس می‌شود، اما تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار کم می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: مدیریت مالی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه

 

کارشناسی روان‌شناسی

 

سال‌ها پیش، روان‌شناسی را مطالعه‌ی روح و روان‌شناس را فردی می‌دانستند که رویدادهای درونی، ذهنی و مغزی، مثل تصورات، خاطرات، افکار و احساسات را مطالعه می‌کند. روان‌شناسی شاخه‌ای از علوم زیستی است که هم به مطالعه‌ی عینی رفتار قابل مشاهده می‌پردازد و هم به فهم و درک فرآیندهای ذهنی توجه دارد. این رشته در گرایش‌های 1ـ بالینی 2ـ صنعتی و سازمانی 3ـ اصلاح و تربیت 4ـ کودکان استثنایی 5ـ عمومی، ارایه و تدریس می‌شود. روان‌شناسی را علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی موجود تعریف کرده‌اند و روان‌شناس به کمک انواع فعالیت‌های بالینی، تشخیصی، طبقه‌بندی، درمانی و پژوهشی، سعی می‌کند رفتار فرد را متعادل سازد. برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان، در زیر توضیحی درمورد هر گرایش داده می‌شود.

 

گرایش بالینی: این گرایش به ریشه‌یابی علت بیماری‌های روانی (مثل افسردگی، اضطراب، وسواس) می‌پردازد و به روش‌های گوناگون، بیمار را درمان می‌کند. تفاوت روان‌شناسی بالینی با روان‌پزشکی در این است که یک روانپزشک در مواقع لزوم دارو تجویز می‌کند ولی یک روانشناس بالینی با دارو سروکار ندارد.

 

گرایش صنعتی و سازمانی: هدف اصلی این رشته، مطالعه و بررسی رابطه‌ی انسان با محیط کارش می‌باشد. روان‌شناسی صنعتی، اثرات مثبت و منفی فضای محیطی که افراد در آن مشغول به کار هستند را مورد بررسی قرار می‌دهد و بررسی می‌کند که محیط کار چگونه باشد تا بهترین بازدهی را داشته باشد.

 

گرایش اصلاح و تربیت: برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند که انسان‌های بزه‌کار از زمینه‌های ژنتیکی خاصی برخوردارند، تحقیقات اخیر نشان داده است که تنها عوامل اجتماعی و اقتصادی آنها را به این ورطه کشانده است. بنابراین، در همین راستا، گرایش اصلاح و تربیت، کارشناسان متبحر  در اصلاح و تربیت زندانیان و جوانان بزه‌کار را با استفاده از جدیدترین روش‌های علمی پرورش می‌دهد.

 

گرایش کودکان استثنایی: هدف از ایجاد چنین گرایشی، شناخت و مطالعه‌ی مختصات شخصیتی و روانی کودکان استثنایی (تیزهوشان و معلولین جسمانی) و تربیت کارشناسانی است که بتواند در امر جامعه‌پذیری و آموزش این دسته از کودکان، به آنها کمک کنند.

 

گرایش عمومی: همان‌طور که از عنوان گرایش مشخص است عمده تمرکز بر روی کلیات روان‌شناسی است. البته این دلیل نمی‌شود که دانشجوی این رشته به محیط و انسان‌های اطرافش بی‌تفاوت باشد، بلکه باید با تلاش و پشتکار و مطالعه با وظایف یک کارشناس روان‌شناسی آشنا شود.

 

توانایی و استعداد لازم: داوطلبان این رشته باید دارای روحیه‌ی تحقیق و جستجوگری و اعتمادبه نفس و قدرت تجزیه و تحلیل بالا (برای درک ظرافت‌های رفتاری افراد) باشند. همچنین باید از فن بیانی قوی برخوردار باشند. همچنین رازداری و روحیه‌ی انسان‌دوستی، از دیگر شاخصه‌های بارز یک روانشناس خوب می‌باشند این رشته نیاز به پایه قوی در علوم زیستی، آمار و زبان انگلیسی دارد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به مشاغل زیر بپردازند، تدریس درس روان‌شناسی، شرکت در پژوهش‌های مرتبط با روان‌شناسی، همکاری با سازمان زندان‌ها جهت اصلاح بزه‌کاران، استخدام کلینیک‌های روان‌شناسی، کمک در امر مشاوره در موارد اضطراب، ترس، وسواس و...

 

برخی از واحدهای درسی: روانسنجی، آسیب‌شناسی روانی، انگیزش و هیجان، روان‌شناسی احساس و ادراک، روانسنجی یادگیری، روانسجی رشد

 

کارشناسی الهیات و معارف اسلامی

 

هدف از ایجاد این رشته، تربیت افراد کارشناسی است که برای شناسایی و احیای بخش عظیمی از دانش‌های بشری که در حوزه‌ی علوم و معارف اسلامی است تلاش کنند و امکان شناخت و شناساندن این علوم معارف را به جامعه اسلامی و جامعه‌ی بشری پیدا کنند. به بیانی دیگر، ایجاد چنین رشته‌ای به شناساندن هرچه بهتر و بیشتر دین به جامعه کمک شایانی خواهد کرد. این رشته در گرایش‌های 1ـ فلسفه و کلام اسلامی 2ـ فقه و مبانی حقوق اسلامی 3ـ علوم قرآنی و حدیث 4ـ تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی 5ـ ادیان و عرفان 6ـ فقه شافعی 7ـ دبیری، دانشجو می‌پذیرد که در زیر به معرفی برخی از این گرایش‌ها خواهیم پرداخت.

 

گرایش فلسفه و کلام اسلامی: دانشجویان این گرایش، ضمن بررسی تاریخ و فلسفه‌ی غرب و مکاتب فلسفی آن با آرا و اندیشه‌های متفکران و حکیمان اسلامی چون ابن‌سینا، فارابی و علامه طباطبایی آشنا می‌شوند. این گرایش با ایجاد نوعی بینش در بین دانشجویان، آن‌ها را آماده‌ی پاسخگویی شبهات ایجاد شده توسط غربی‌ها می‌کند.

 

گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی: دانشجویان این رشته، ضمن آشنایی با فقه شیعه و مقایسه‌ی آن با نظریات و آرای فقهای اهل سنت و دیگر مکاتب اسلامی، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل فقهی و حقوقی خود را افزایش می‌دهند. دانشجویان این گرایش، به دلیل اشراف بر مسایل فقهی و حقوقی توانایی قضاوت، وکالت، مشاوره و کارشناس حقوقی را دارا می‌باشند.

 

توانایی و استعداد لازم: به علت آنکه دین گستره‌ی وسیعی را دربرمی‌گیرد، دانشجویان این رشته باید اهل مطالعه و تحقیق باشند. لزوم تبحر در درس زبان عربی و انگلیسی برای تمام گرایش‌های الهیات کاملاً ضروری است.

 

چشم‌انداز شغلی: زمینه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته در وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و نشریات علمی و پژوهشی می‌باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که از بین گرایش‌های الهیات، دانش‌آموختگان فقه و حقوق از فرصت‌های شغلی بهتر و بیشتری برخوردارند.

 

برخی از واحدهای درسی: ترجمه‌ی فارسی به عربی و عربی به فارسی، علوم بلاغی، آشنایی با ادیان بزرگ، تاریخ اسلام، قرائت و درک مفاهیم متون عربی، مبادی فقه

 

کارشناس علوم اجتماعی

 

این رشته دارای 4 گرایش 1ـ پژوهشگری علوم اجتماعی 2ـ برنامه‌ریزی اجتماعی 3ـ تعاون و رفاه اجتماعی 4ـ مردم شناسی می‌باشد. نام دیگر این رشته، «مهندسی اجتماع» می‌باشد که در این رشته دانشجویان با شناختن فرهنگ، انواع سازمان‌های اجتماعی، نقش خرده فرهنگ و... دیدی جامع نسبت به اجتماع پیدا می‌کنند و بعد از فارغ‌التحصیلی، می‌توانند راهکارهایی برای جلوگیری از انواع انحرافات اجتماعی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان ارایه دهند.

 

گرایش پژوهشگری علوم اجتماعی: هدف این گرایش، تربیت انسان‌ها با دیدی اجتماعی است، انسان‌هایی که با علم خود، در بین اجتماع شروع به پژوهش می‌کنند و با ارایه‌ی راهکارهای مناسب، سطح آگاهی اجتماعی را بالا برده تا در مراکز و در سطح بالاتر، در تصمیم‌گیری‌های صحیح مسئولان به آنها کمک کنند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید اهل تحقیق، پرسش بوده و ذهنی خلاق و منتقد داشته باشد و از طرفی دیگر، چون در تحقیقات، با انسان‌های گوناگونی روبروست، باید دارای صبر و حوصله و روابط عمومی قوی باشد. البته داشتن بینش ریاضی نیز در این گرایش مهم می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: از آنجا که این رشته رواج و گسترش یافته است و تمامی مسئولان، اعم از بخش دولتی و خصوصی، به اهمیت این رشته واقف شده‌اند دانشجوی باسواد این رشته، با مشکل اشتغال مواجه نخواهد بود.

 

گرایش برنامه‌ریزی اجتماعی: این گرایش به این نکته می‌پردازد که تمام طرح‌های صنعتی و اجتماعی و... که در جامعه اجرا می‌شود، کمترین تضاد را با فرهنگ اجتماعی مردم آن ناحیه داشته باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: این گرایش با آمار و تحقیقات میدانی در ارتباط می‌باشد، لذا دانشجوی این رشته باید از سلامت جسمانی برخوردار باشد و از آنجا که این گرایش، کار کتابخانه‌ای نیست، دانشجو باید فعال و علاقه‌مند به اجتماع باشد. همچنین تبحر در دروس ریاضی، جغرافیا، جامعه‌شناسی و زبان انگلیسی از دیگر ملاک‌های موفقیت به شمار می‌آیند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این گرایش در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی مشغول به کار می‌شوند، که عمده‌ی مراکز آن شامل بهزیستی، کمیته‌ی امداد، بنیاد شهید و... می‌باشد.

 

گرایش تعاون: از آنجا که در دین مبین اسلام تاکید وافری بر تعاون شده است و بخش تعاونی مسئول تقسیم عادلانه ثروت در بین اقشار مختلف جامعه می‌باشد، هر آنچه که مربوط به تعاون باشد، از جمله انواع تعاونی‌ها، چگونگی اداره‌ی تعاونی‌ها، و در کل، فواید تعاون برای یک اجتماع، در این گرایش بحث می‌شود.

 

توانایی و استعداد لازم: داشتن تبحر در ریاضیات و  علاقه‌مندی به درسی مانند جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی یکی از عوامل موفقیت شخص می‌باشد، که باید داشتن روحیه‌ تعاون و همکاری با آحاد جامعه را نیز به این نکات افزود.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان می‌توانند در شاخه‌های مختلف وزارت تعاون مشغول به کار شوند و همچنین در تعاونی‌های تولیدی، مصرف و مسکن، به عنوان برنامه‌ریز استخدام شوند. بنابر آنچه گفته شد، بازار کار این گرایش محدود بوده و فارغ‌التحصیلان این رشته چشم‌انداز روشنی را پیش‌رو ندارند.

 

گرایش مردم‌شناسی: از آنجا که مردم در تمام اجتماعات مبنای رفتاری خاص خود را دارا می‌باشند و شناختن این مبناهای رفتاری و اعتقادی کاری بسیار مشکل و در عین حال مهم می‌باشد هدف از ایجاد چنین گرایشی تربیت متخصصانی است تا بتوانند یک گروه انسانی را از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز تجزیه و تحلیل کنند و در خلال این تجزیه و تحلیل به نتایجی از قبیل: تحولات فرهنگی، میزان تاثیر طبقات اجتماعی بر انسان‌ها و... دست یابند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این گرایش باید دارای روحیه‌ی کنجکاوی و علاقه‌مند به مسایل جامعه و همچنین باید دارای روابط عمومی بالا باشد، تا بتواند با همه‌ی مردم یک جامعه برخورد، و رفتار آنها را مطالعه کند.

 

چشم‌انداز شغلی: از آنجا که این گرایش به نوعی زیربنای فعالیت‌های اجتماعی است، اکثر نهادها به فارغ‌التحصیلان این گرایش نیازمندند؛ که از جمله این سازمان‌ها می‌توان به وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

 

برخی از واحدهای درسی: جمعیت‌شناسی ایران، اصول علم سیاست، جامعه‌شناسی انقلاب، جامعه‌شناسی در ادبیات فارسی، بررسی مسایل اجتماعی ایران

 

کارشناسی راهنمایی و مشاوره

 

همان‌طور که در عنوان رشته ذکر شده است، عمده‌ی تمرکز، بر روی راهنمایی و مشاوره می‌باشد، که در عین تقارب، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند، که ما هر یک را به طور خلاصه تعریف خواهیم کرد. در راهنمایی، تلاش بر این است که به فرد کمک‌هایی شود تا خود و محیط پیرامون خود را بهتر بشناسد، به استعداد و توانایی‌های خود پی‌ببرد. در راهنمایی، عمده‌ی تلاش بر این است که فرد به خودشناسی برسد و بتواند فعالیت‌ها و مسیر زندگی خود را پیدا کند. راهنمایی، شامل: راهنمایی تحصیلی، شغلی و... می‌باشد. اما مشاوره، رفتاری دوسویه است، که بین مشاور و مراجعه کننده اتفاق می‌افتد. مشاوره، در لغت به معنای نظر دیگری را جویا شدن است. به طور کلی، مشاوره یکی از فنون اجرایی می‌باشد. راهنمایی، بیشتر جنبه‌ی پیشگیری و مشاوره بیشتر جنبه‌ی درمانی دارد. هدف از ایجاد این تخصص، تربیت کارشناسانی است که بتوانند در زمینه‌ی مشکلات عاطفی ـ اجتماعی به دانش آموزان، جوانان و سایر افراد جامعه کمک کنند و آنها را در انتخاب‌های سرنوشت‌سازشان یاری سازند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید دارای فن بیان قوی و هوش سرشاری باشد تا بتواند با مراجعه‌کننده ارتباطی صحیح و اصولی برقرار سازد. مشاور موفق باید بتواند با صبر و حوصله و آرامش درونی خود، فضای مناسب برای مراجع به وجود آورد.

 

در کنار این توانایی، دانشجو باید از قدرت تجزیه و تحلیل بالایی نیز برخوردار و مهمتر از همه علاقه‌مند به روان‌شناسی باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند در مراکزی چون: مدارس دولتی و غیردولتی، مراکز تربیت معلم، مراکز مشاوره، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و نهادهای مرتبط با مسائل اجتماعی مشغول به فعالیت شود.

 

برخی از واحدهای درسی: بازی درمانی، بهداشت روانی، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، نماد خانواده در اسلام و ایران، روش‌ها و فنون تدریس، مسایل جوانان و نوجوانان

 

ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر: امکان ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فراهم است.

 

کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی

 

هدف از ایجاد این رشته، تربیت متخصصانی است که پاسخگوی نیازهای ارتباطی جامعه باشند و بتوانند در جهت بهبود و پیشرفت ارتباطات اجتماعی در داخل کشور و در سطح بین‌الملل نقشی ارزنده ایفا کنند. این رشته در دو گرایش 1ـ روزنامه‌نگاری 2ـ روابط عمومی ارایه و تدریس می‌شود.

 

گرایش روزنامه‌نگاری: هدف، تربیت متخصصانی است که بتوانند در زمینه‌ی ارتباطات خبری و مطبوعاتی و در زمینه‌های مربوط به آنها به فعالیت بپردازند. نقش این گروه، زمانی برجسته‌تر می‌شود که رسانه‌ها می‌توانند یک واقعه را به صورت واژگون و به نفع کشورهای پیشرفته در ذهن مردم جای دهند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این گرایش باید زبان فارسی را خوب بشناسد و با قواعد نوشتاری آن آشنایی کامل داشته باشد. همچنین دانشجوی این گرایش باید دست به قلم خوبی داشته باشد و در نگارش، صاحب ایده و خلاق باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: ویراستاری و مدیریت اخبار، نقد و تفسیر و مقاله در مطبوعات، روزنامه‌نگاری عملی

 

چشم‌انداز شغلی: همان‌گونه که از نام این گرایش برمی‌آید، دانش آموخته می‌تواند در زمینه‌ی تنظیم خبر، زیرنظر سردبیر، در روزنامه‌ها و یا مجلات و یا رسانه‌های دیداری و شنیداری مشغول به کار شود.

 

گرایش روابط عمومی: یکی از اصول اساسی در جوامع دموکراتیک، همگامی و هماهنگی تمام دستگاه‌ها با یکدیگر و جوابگویی هر کدام از سازمان‌ها در مقابل افکار عمومی می‌باشد. با توجه به این نیاز، گرایش روابط عمومی ایجاد شده است تا در انجام آگاهانه‌ی خدمات کارشناسی و اجرایی، در زمینه‌ی فعالیت‌های روابط عمومی ارتباطات سازمانی موسسات نقش ایفا کند و به عنوان یک مشاور جریان دو طرفه‌ی ارتباطی را بین سازمانی که در آن مشغول به کار است و مخاطبینش برقرار می‌کند. مسئولیت ارایه‌ی مشورت به مدیریت مؤسسات درمورد بازتاب یک مساله در بین جمعیت مردم برعهده‌ی این کارشناسان است.

 

برخی از واحدهای درسی: ارتباط با مطبوعات، اصول روابط عمومی، تکنیک‌های روابط عمومی، ارتباطات شفاهی

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجویان این رشته باید دارای روابط عمومی بسیار قوی بوده و از لحاظ شخصیت اجتماعی باید دارای شخصیتی فعال و دارای قدرت بیان بسیار بالا باشند. همچنین اهل مطالعه و تحقیق باشند. قدرت تفکر سریع و تجزیه و تحلیل درست به همراه تیزبینی و نکته سنجی در موفقیت این کارشناسان نقش بسزایی دارد.

 

چشم‌انداز شغلی: از آنجا که در هر نهاد دولتی و غیردولتی، پستی به نام روابط عمومی دایر می‌باشد، دانش آموخته‌ی این رشته می‌تواند در این عنوان شغلی به فعالیت بپردازد.

 

برخی از واحدهای درسی: عکاسی خبری، تکنولوژی چاپ و نشر، ارتباطات بین‌المللی، شیوه‌ی نگارش فارسی در مطبوعات، تجزیه و تحلیل برنامه‌های رادیو و تلویزیون، ارتباطات در جهان سوم

 

ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر: امکان ادامه‌ی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد فراهم است.

 

فلسفه

 

به طور کلی رشته‌ی فلسفه رشته‌ای است که به سؤالات اساسی ذهن و پرسش‌های بنیادی انسان نسبت به جهان پیرامون پاسخ می‌دهد. از آنجا که آدمی دارای ذهنی جستجوگر است، همیشه دنبال جواب برای سؤالاتی است که هیچکدام از علوم دیگر مانند علوم تجربی، ریاضی و طبیعی، یارای پاسخ گفتن به آنها را ندارد. بنابراین، این نحوه‌ی نگرش به جهان پیرامون و مسایلی همچون طبیعت، حقیقت، زشتی، مرگ، زندگی، جهان بعد از مرگ و کلاً از این قبیل سؤالات، باعث به وجود آمدن رشته‌ای به نام فلسفه شده است تا انسان‌های علاقه‌مند از روشی درست و نظام‌مند به اصل این وقایع و حقایق پی ببرند.

 

توانایی و استعداد لازم: ریاضیات ارتباط مستقیمی با فلسفه دارد. وجه مشترک هر دو این است که مرحله به مرحله به حقیقت می‌رسند. از دیگر عوامل موفقیت در این رشته، داشتن علاقه به فلسفه و دانستن زبان خارجی «عربی برای دانشجویان فلسفه‌ی اسلامی و انگلیسی برای دانشجویان فلسفه‌ی غرب» می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیل فلسفه دارای محدودیت شغلی می‌باشد یا شاید بتوان گفت کارشناس فلسفه فقط می‌تواند به عنوان دبیر در آموزش و پرورش استخدام شود که این خود، با محدودیت‌هایی روبرو است.

 

برخی از واحدهای درسی: علم کلام 1 و 2، متافیزیک در غرب، متون فلسفی به زبان عربی 1 و 2، فلسفه‌ی اسلامی 1 و 2، تاریخ فلسفه‌ی قرون وسطی تا رنسانس

 

ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر: این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به سه گرایش فلسفه و حکمت اسلامی، منطق و فلسفه‌ی غرب تقسیم می‌شود که امکان ادامه‌ی تحصیل تا مقطع دکتری در این گرایش‌ها میسر است.

 

مددکاری اجتماعی

 

با به سخن درآمدن این رشته، اکثرمان به یاد زندان‌ها و پرورشگاه‌ها و مراکزی از این قبیل که در آنجا افرادی به نام مددکار فعالیت می‌کنند می‌افتیم. اما این رشته منحصراً به 2 مکان فوق محدود نیست، بلکه یکی از رشته‌های کاربردی است. فارغ‌التحصیلان این رشته باید در مراکز مختلف با استفاده از مهارت خود مشغول به فعالیت شوند و به افرادی که دچار مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... هستند یاری رسانند. مددکاری اجتماعی از جمله رشته‌هایی است که از هر سه گروه ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد. این افراد باید 24 واحد کاروزی و پس از فارغ‌التحصیلی 2 سال طرح بگذرانند.

 

توانایی و استعداد لازم: یک مددکار اجتماعی باید دارای توانمندی‌های روحی باشد و توانایی رویارویی با مشکلات زندگی را داشته باشد. روحیه‌ای قوی داشته باشد. همچنین این افراد باید در گفت‌وگو و ایجاد رابطه و تعامل با افراد مختلف، از توانایی لازم بهره‌مند باشند.

 

چشم‌انداز شغلی: در واقع هر جایی که اداره‌ی رفاه و امور اجتماعی است، مددکار اجتماعی هم هست. در نتیجه، فارغ‌التحصیلان این رشته مشکلی در اشتغال ندارند. اما از مشکلات قابل ذکر، گمنام بودن این رشته در بین جوانان است که نمی‌توان آن را کتمان کرد.

 

برخی از واحدهای درسی: کاربرد آمار در مددکاری اجتماعی، مبانی روان‌شناسی، مبانی مردم‌شناسی، تغذیه مددکاری گروهی، نهاد خانواده و خدمات مددکاری، روان‌شناسی کودک و نوجوان

 

علوم اقتصاد

 

علم اقتصاد به سؤال‌های گوناگون و اینکه چه عواملی باعث تخصیص منابع در یک جامعه می‌شود پاسخ می‌دهد. به عبارت دیگر علم اقتصاد، علم تخصیص بهینه‌ی منابع است. این علم در مراکز آموزش عالی تحت عنوان رشته‌ی علوم اقتصادی ارایه می‌شود. رشته‌ی اقتصاد دارای شاخه‌هایی چون اقتصاد نظری، بازرگانی، کشاورزی، پول، بانکداری، صنعتی و حمل و نقل است و از هر سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی دانشجو می‌پذیرد. (برای رشته‌ی انسانی، شاخه‌ی اقتصاد نظری ارایه نشده است.)

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی اقتصاد بیش از هر چیز، باید در درس ریاضی قوی باشد تا بتواند در این رشته موفق شود. همچنین دانشجو باید به مباحث اجتماعی علاقه‌مند بوده و الفبای جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و روان‌شناسی را بداند چون اقتصاد یک حلقه از علوم اجتماعی است. برای موفقیت در این رشته حافظه‌ی قوی جهت به خاطر‌‌سپاری نظریه‌های متعدد نقش مهمی دارد.

 

چشم‌انداز شغلی: نباید انتظار داشت پس از فارغ‌التحصیلی، به طور تخصصی و کاربردی فعالیت نمایند. البته نه به این معنا که بازار کاری ندارند، بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد، مثل: بخش مالیات، وزارت صنایع، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مرکزآمار فعالیت کنند. در نتیجه، این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل اقتدار خوب خود می‌توانند در هر شغلی موفق باشند حتی اگر در حیطه‌ی رشته‌ی خود نباشند.

 

برخی از واحدهای درسی: مبانی فقهی اقتصاد صدر اسلام، اصول حسابداری، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، پول و بانکداری، نظام‌های اقتصادی، تجارب بین‌المللی

 

علوم قضایی

 

در قرآن بر لزوم حکم قضایی براساس آنچه خدا نازل کرده است، به دفعات تأکید شده است. رعایت این دستور ایجاب می‌کند تا  کسانی که تصدی امرِ قضا را در محاکم کشور برعهده می‌گیرند، ضمن آشنایی با آخرین تحولاتی که در عالم حقوق رخ می‌دهد، تسلط کافی بر منابع فقه اسلامی داشته باشند. از هر سه رشته‌ی ریاضی، تجربی و انسانی دانشجو می‌پذیرد.

 

توانایی و استعداد لازم: فارغ‌التحصیلان این رشته، توانایی‌های لازم برای تصدی امر قضا در محاکم جمهوری اسلامی ایران را پیدا می‌کنند. علاوه بر این، دانشجویان علوم قضایی، بر کلیه‌ی دروس تخصصی رشته‌ی حقوق نیز تسلط پیدا می‌کنند.

 

چشم‌انداز شغلی: این دانشجویان می‌توانند موقعیت شغلی فارغ‌التحصیلان حقوق را داشته باشند و می‌توانند در دادگاه‌ها و مراجع قضایی استخدام شوند.

 

آماد (سیستم تامین و توزیع کالا)

 

در زمان جنگ و صلح، اقلام مختلفی موردنیاز یگان‌های ارتش می‌باشد. کارشناسان رشته‌ی آماد موظف به برآورد، تامین و توزیع این اقلام با توجه به بودجه‌های لجستیکی می‌باشند.

 

دانشجویان این رشته به گونه‌ای آموزش خواهند دید تا با روش‌های علمی و عملی جمع‌آوری، برنامه‌ریزی اطلاعات، نظارت و کنترل در امر توزیع آشنا شوند. پذیرش فقط از داوطلبان مرد انجام می‌شود.

 

توانایی و استعداد لازم: داوطلب این رشته ضمن اینکه باید به درس ریاضی و آمار علاقه‌مند باشد، می‌بایست فردی منظم بوده و از انضباط فردی خوبی نیز برخوردار باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: سپاه پاسداران، ارتش و سازمان‌های نظامی و انتظامی وابسته، محل خدمت فارغ‌التحصیلان این رشته می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: آمار، اصول بیمه، کنترل بودجه، اقتصاد عمومی، حقوق بازرگانی، برنامه‌ریزی توزیع، فنون مذاکره در امور بازرگانی، حسابداری صنعتی

 

علوم تربیتی

 

در واقع اگر جامعه‌ای خواهان افزایش سطح آگاهی عمومی و ارتقاء دانش خود باشد، باید بهای بسیاری به افرادی بدهد که در امر تعلیم و تربیت آموزش می‌بینند. در امر یادگیری باید به همه‌ی انسان‌ها توجه کرد، در نتیجه کارشناس علوم تربیتی باید نوع دوست بوده و به دانش آموزان علاقه‌مند باشد.

 

در مقطع کارشناسی 4 گرایش برای این رشته در نظر گرفته شده است:

 

1ـ آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستان

 

2ـ آموزش و پرورش کودکان استثنایی

 

3ـ مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی

 

4ـ تکنولوژی آموزشی

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان می‌توانند مسئولیت‌های متفاوتی را برعهده بگیرند مانند: آموزگاری در مقطع ابتدایی، مربی دوره‌های پیش دبستانی، مدیریت مراکز آموزشی در سطوح مختلف، معلم مراکز آموشی، کارشناسی در مراکزی که در تهیه‌ی وسایل آموزشی و کمک آموزشی فعالیت می‌کنند، فعالیت به عنوان کارشناس در مراکزی مانند سازمان آموزش و پرورش، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 

برخی از واحدهای درسی مشترک در کلیه‌ی رشته‌ها: فلسفه‌ی آموزش و پرورش، آموزش و پرورش تطبیقی، روش‌ها و فنون تدریس، روانشناسی ارشد، مقدمات برنامه‌ریزی آموزش درسی، سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی، مقدمات مدیریت آموزشی

 

 

 

مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات

 

قرن حاضر، قرن گستردگی ارتباطات است. از این رو جامعه‌ی جهانی هر روز شاهد تحول نوین در راستای تأمین نیازهای اطلاعاتی و انتقال آن به مخاطبین می‌باشد. دانشجویان این رشته ضمن آشنا شدن با حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و فناوری‌های نوین ارتباطی، تخصص لازم را جهت کار با رسانه‌های جدید، مانند رسانه‌های الکترونیکی نیز کسب خواهند نمود.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید به مباحث اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوق، کامپیوتر و ادبیات علاقه‌مند باشد. همچنین مانند یک روزنامه‌نگار باید از حوصله‌ی کافی، توان و ذوق نویسندگی برخوردار باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: ارتباطات بین‌المللی، نظریه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی، مبانی جامعه‌شناسی، اقتصاد ایران، تکنولوژی‌های ارتباطی، حقوق اساسی، ارتباطات تصویری، اصول مدیریت ارتباطات، اصول نشر و آموزش الکترونیکی

 

مدیریت

 

مدیریت بازرگانی: متخصص این رشته باید توان تجزیه و تحلیل امور تجاری، بازاریابی، کارآفرینی را داشته باشد. دانشجویان این رشته با سیستم‌های خرید و فروش، انبارداری و توزیع، بهره‌وری در سازمان‌ها و ادارات، سیستم‌های پولی و مالی بین‌المللی و مدیریت بازار آشنا خواهند شد. فارغ‌التحصیل این رشته باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کند یا روش‌های مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی نماید.

 

برخی از واحدهای درسی: حقوق بازرگانی، مدیریت مالی، تحقیقات بازاریابی، روابط صنعتی، بازرگانی بین‌المللی، روانشناسی کار، توسعه‌ی اقتصادی و برنامه‌ریزی

 

مدیریت صنعتی: مدیریت نیروی انسانی مستقر در واحدهای صنعتی و افزایش دادن مهارت و انگیزه‌ی آنها، سبب موفقیت یک واحد صنعتی خواهد شد.این نوع مدیریت به بعد مالی و رفتاری صنایع توجه ویژه دارد. این امر از لحاظ اقتصادی بسیار حایز اهمیت می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: روانشناسی صنعتی، مدیریت کارخانه، کنترل پروژه، سیستم‌های خرید و انبارداری و توزیع، کنترل کیفیت آماری

 

مدیریت دولتی: مدیران دولتی نه تنها باید به قوانین و مقررات دولتی آشنا باشند بلکه برنامه‌ریزی، هدایت، سازمان‌دهی وظایف، تعیین خط مشی و خلاقیت و کارآمدی کارمندان یک سازمان دولتی نیز برعهده‌ی آن‌ها است. دانشجویان این گرایش برای موارد زیر آموزش می‌بینند:

 

1ـ برنامه‌ریزی و اجرا 2ـ سازمان‌دهی و تقسیم وظایف بین کارکنان 3ـ کارگزینی و استخدام 4ـ هدایت و راهبری 5ـ نظارت و کنترل

 

برخی از واحدهای درسی: جامعه‌شناسی سازمان‌ها، توسعه‌ی اقتصادی و برنامه‌ریزی، مدیریت توسعه، مدیریت سازمان‌های محلی  و شهرداری‌ها، مدیریت تعاونی‌ها، حقوق اداری

 

مدیریت جهانگردی: از صنعت سودآور جهانگردی جهان، سهم ایران بسیار ناچیز است. تربیت مدیران متخصص در امر جهانگردی می‌تواند باعث رونق این بازار گردد.

 

دانشجویان این رشته از یکسو با تاریخ و فرهنگ ایران، صنایع دستی، آداب و سفر و معماری ایران آشنا می‌شوند و از سوی دیگر برنامه‌ریزی جهت توسعه‌ی جهانگردی و سیاست‌های مربوط به آن را فرا می‌گیرند.

 

زبان و ادبیات فارسی

 

رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی بهترین بستر برای ورود به شناخت فرهنگ و عرفان و حتی معارف دینی است. آنچه امروزه در دانشگاه‌ها به عنوان رشته ادبیات فارسی تدریس می‌شود دارای دو شاخه اصلی زبان فارسی و ادبیات فارسی است که در بخش زبان فارسی مسایل مربوط به زبان‌شناسی، دستور زبان، اصول نگارش و ویرایش و در بخش ادبیات، سبک شناسی، نقد ادبی، تاریخ ادبیات و... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

توانایی و استعداد لازم: حافظه‌ی نسبتاً قوی، قلم درست و بیان خوب از عوامل موفقیت در این رشته‌اند. علاقه به اشعار و متون ادبی لازمه‌ی موفقیت در این رشته است.

 

چشم‌انداز شغلی: آموزش و پرورش و مطبوعات، بهترین بستر برای فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته می‌باشد. ضمن اینکه بهترین نیرو برای تنظیم و ارایه‌ی برنامه‌های ادبی رادیو و تلویزیون و حوزه‌های فرهنگی وزارتخانه‌های مختلف، فارغ‌التحصیل این رشته است. از دیگر موقعیت‌های شغلی که برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم است، می‌توان به نویسندگی، نظارت و ویراستاری در مراکز چاپ و نشر کتاب اشاره کرد.

 

برخی از واحدهای درسی: دستور زبان، تاریخ زبان فارسی، ادبیات معاصر، تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی

 

باستان شناسی

 

باستان‌شناس در واقع یک محقق است که شواهد لازم برای تحقیقات خود را از طریق بررسی، پژوهش و کاوش در نقاط مختلف جهان که روزی محل تردد، سکونت یا هر نوع فعالیت انسانی بوده است به دست می‌آورد و سعی دارد گذشته را براساس یافته‌های خود بازسازی کند.

 

توانایی و استعداد لازم: علاقه به کار در طبیعت و داشتن روحیه‌ی جستجوگر برای کشف مجهولات، اطلاعات مناسب در زمینه‌ی تاریخ و جغرافیای منطقه و تسلط به زبان انگلیسی از عوامل موفقیت دانشجوی این رشته هستند.

 

برخی از واحدهای درسی: استخوان شناسی، طبقه‌بندی سفال، خواندن متون باستانی، کتاب آرایی

 

چشم‌انداز شغلی: در سطح لیسانس موقعیت کاری این رشته با محدودیت‌هایی مواجه است.

 

تاریخ

 

علم تاریخ تحولات گذشته‌ی جامعه‌ی انسانی را که می‌تواند زمینه‌ی سیاسی،اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشد، مورد مطالعه قرار می‌دهد و از این رو رشته‌ای بسیار گسترده است. دانشجوی این رشته فرا می‌گیرد که چگونه از تجزیه و تحلیل و تقویم مواد خام تاریخی به نتایج علمی برسد.

 

توانایی و استعداد لازم: نظم و دقت فراوان و توانایی به تصویر کشیدن و نقد کردن وقایع تاریخی آشنایی با علوم فلسفه، جامعه‌شناسی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ از لازمه‌های موفقیت در این رشته هستند.

 

چشم‌انداز شغلی: امکان اشتغال در وزارت آموزش و پرورش، وزارت خارجه، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان موزه‌ها و مراکز اسناد ملی وجود دارد.

 

برخی ازواحدهای درسی: متون تاریخی به زبان فاسی، مبانی جامعه‌شناسی، مبانی علم سیاست، فلسفه‌ی تاریخ

 

جغرافیا

 

علم جغرافیا «مکان» را تا جایی که به زندگی انسان مربوط می‌شود، مطالعه می‌کند و در این مطالعه سعی دارد سطح زمین را از نظر تمام ویژگی‌های آن مثل رطوبت، سردی، سستی و ... بشناسد. در مقطع کارشناسی در  5 شاخه‌ی اصلی ارایه می‌شود که شامل جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی، کارتوگرافی، جغرافیا و برنامه‌ریزی‌شهری و جغرافیای سیاسی نظامی می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: تسلط بر دروس آمار، ریاضی، هندسه از عواملی است که سبب موفقیت دانشجوی این رشته می‌شود. علاوه بر این، دانشجوی این رشته باید به علوم اجتماعی علاقه‌مند بوده و درک خوبی از مسایل اجتماعی داشته باشد تا بتواند مسایل اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کرده و راه حل‌های مناسبی برای مشکلات موجود ارایه دهد.

 

چشم‌انداز شغلی: با توجه به گرایش، امکان اشتغال در سازمان‌های هواشناسی، صنعت توریسم، سازمان حفاظت از محیط زیست، ستاد حوادث غیرمترقبه، سازمان‌های نقشه‌برداری و وزارتخانه‌های نیرو و معادن و... برای آنها فراهم است.

 

برخی از واحدهای درسی: جغرافیای زیستی، آب و هوای ایران، ژئومورفولوژی، جغرافیای طبیعت

 

علوم اجتماعی

 

با روند روبه‌رشد جمعیت، تقاضای اجتماعی برای آموزش، بهداشت اشتغال، مسکن و رفاه اجتماعی بیشتر می‌شود و در نتیجه وجود متخصصانی که با پژوهش، مطالعه و برنامه‌ریزی، راه‌های رسیدن به رفاه اجتماعی را بیابند، بسیار ضروری است. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که نیاز جامعه را در زمینه‌ی فوق برآورده سازند. این رشته دارای 4 گرایش می‌باشد؛ پژوهشگران اجتماعی، برنامه‌ریزی اجتماعی، رفاه، تعاونی اجتماعی و مردم شناسی

 

توانایی و استعداد لازم: علایق به تحقیق‌های نظری و عملی و توانایی نقد و تحلیل نظریه‌های اجتماعی و انجام تحقیق های میدانی بین مردم از عوامل موفقیت در این رشته هستند.

 

چشم‌انداز شغلی: با توجه به لزوم تحقیقات اجتماعی در بخش‌های دولتی و خصوصی آینده‌ی شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته مناسب به نظر می‌رسد.

 

برخی از واحدهای درسی: نظریه‌های جامعه‌شناسی، روش تحقیق، مبانی فلسفه، مبانی مردم‌شناسی

 

مطالعات خانواده

 

با توجه به اهمیت همه جانبه‌ی نهاد خانواده مطالعه‌ی علمی  آن در ابعاد مختلف از جمله فرهنگی، مذهبی و... نیازی ضروری است. در واقع فارغ‌التحصیلان این رشته تلاش می‌کنند تا با بررسی‌های دقیق جوابگوی نیازها و مشکلات جامعه در خصوص خانواده باشند.

 

توانایی و استعداد لازم: پیوند عمیق با فرهنگ اسلامی و خوب سخن گفتن و خوب گوش فرادادن از ویژگی‌های لازم برای موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

چشم‌انداز شغلی: امکان اشتغال در مراکز مشاوره، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره‌ی خصوصی و دولتی وجود دارد.

 

برخی ازواحدهای درسی: قواعد صرف عربی، متون تخصصی فقه، تفسیر موضوعی قرآن، وصیت، ارث، طلاق.

 

زبان و ادبیات کردی

 

هدف این رشته، آشنایی با جنبه‌های ادبی، زیباشناختی و پیشینه تاریخی این زبان غنی و کهن و بررسی تاثیر ادبیات کردی و فارسی بر یکدیگر می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: آیین نگارش و رسم الخط، دستور زبان آواشناسی، تاریخ و ادبیات گورانی

 

رشد و پرورش کودکان پیش‌دبستانی

 

مراکز پیش‌دبستانی اولین محیط اجتماعی هسند که کودک به آن تعلق دارد و با ایجاد امکانات آموزشی، پرورشی و... شرایط لازم برای رشد همه جانبه‌ی کودکان را فراهم می‌سازد. با توجه به اهمیت این مراکز در شکل‌گیری شخصیت آینده‌ی کودکان، نیاز به افراد متخصص در این زمینه ضرورت پیدا می‌کند.  این رشته در مقطع کارشناسی دو گرایش کودکان عادی و کودکان با نیازهای ویژه دارد.

 

توانایی و استعداد لازم: داوطلب این رشته با توجه به تاثیری که کودکان از او می‌پذیرند باید فردی پاک، صادق، سالم، پرانرژی، عاشق کودکان و آشنا به روان‌شناسی کودک باشد. ضمناً لازم است که وی فردی خلاق و سازنده باشد تا بتواند شیطنت و کنجکاوی کودکان را به بهترین راه سوق دهد و از شجاعت و جسارت کودکان برای یادگیری، کشف دنیای پیرامون و پرورش هوش و استعداد وی بهره گیرد.

 

چشم‌انداز شغلی: با توجه به نیاز روزافزون به مراکز پیش‌دبستانی نیاز به افراد متخصص در این زمینه نیز بیشتر شده است. فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند به عنوان کارشناس تهیه‌ی مواد و وسایل کمک آموزشی، در مراکز پیش‌دبستانی و نیز به عنوان کارشناس آموزش و برنامه‌ریزی در سازمان بهزیستی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز کودکان استثنایی فعالیت نمایند.

 

برخی از واحدهای مشترک بین گرایش‌ها: اصول و مبانی آموزش و پرورش، روان‌شناسی عمومی، روش‌ها و فنون تدریس، روان‌شناسی رشد.

 

 

 

ادبیات داستانی

 

یکی از راه‌های آشنایی با فرهنگ، اندیشه و آداب و رسوم، تاریخ اجتماعی جامعه‌ی ایران، آشنایی با متون داستانی و شناخت و کشف سنت‌های  غنی داستان‌نویسی است. رشته‌ی ادبیات داستانی بنا بر همین ضرورت ایجاد شده است. زیرا به یاری این رشته می‌توان با سیر فرهنگ، اندیشه و عواطف جامعه‌ی ایرانی از رهگذر خواندن متون داستانی آشنا شد و ارتباط میان ادبیات داستانی قدیم فارسی و چندوچون این ارتباط را کشف کرد و زمینه‌ساز شکوفایی استعدادهای نسل جوان در زمینه خلق آثار هنری داستانی گردید.

 

توانایی و استعداد لازم: ذوق و استعداد نویسندگی، قدرت تجزیه و تحلیل، علاقه به ادبیات به ویژه ادبیات داستانی، تیزبینی و نکته‌سنجی و صبر و حوصله، لازمه‌ی فعالیت در حیطه ادبیات داستانی است.

 

چشم‌انداز شغلی: آموزش مباحث نظری داستان‌نویسی و روش‌های نقد داستان و تشکیل کارگاه‌های نقد از حوزه‌های قابل فعالیت برای فارغ‌التحصیلان این رشته است. همچنین می‌توانند در نقش کارشناس ادبیات داستانی با فیلم‌نامه‌نویسان، نمایش نامه‌نویسان و منتقدان همکاری کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: زبان تخصصی، زبان عربی، کلیات دستور زبان فارسی، مهارت‌های نوشتاری، جریان‌های فکری در ایران.

 

زبان و ادبیات عربی

 

دانشجوی این رشته با تاریخ و ادبیات عرب، متون مختلف نظیر نظم و نثر در دوره‌های مختلف فن ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس علوم بلاغی، عروض و قافیه در زبان و ادبیات عرب آشنا می‌شود.

 

توانایی و استعداد لازم: تسلط نسبی به زبان و ادبیات فارسی و زبان عربی، علاقه و انگیزه از عوامل اصلی موفقیت در این رشته هستند.

 

چشم‌انداز شغلی: وزارت آموزش و پرورش و مؤسسات خصوصی در زمینه تدریس و تحقیق و پژوهش در زبان عربی از مهمترین مراکز جذب فارغ‌التحصیلان در این رشته‌اند.

 

برخی از واحدهای درسی: صرف و نحو، روش تحقیق و ماخذشناسی، مکالمه، متون حدیث

 

علوم سیاسی

 

دانشجویان این رشته درنهایت به یک سیاست‌مدار بلکه یک سیاست‌شناس تبدیل خواهد شد. علوم سیاسی به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه‌ی جامعه می‌پردازد و رشته‌ی علوم سیاسی ارایه نظریه‌ها با یک سری ابزارها و راهکارهایی است که براساس آن هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و برای حرکت‌ها و اقدامات بعدی برنامه‌ریزی می‌کند. این رشته از سه شاخه‌ی عمده تشکیل می‌شود: دانش حکومت کردن و نهادهای سیاسی، نظریات سیاسی، روابط و سیاست بین‌الملل.

 

توانایی و استعداد لازم: علاقه‌مندی به مسایل سیاسی و برخورداری از دید  عمیق و وسیع از ویژگی‌های لازم برای دانشجوی این رشته به شمار می‌رود. دانشجوی این رشته باید منطقی باشد و نظریاتش مستند به دلیل و مدرک باشد و در شرایط بحران‌های اجتماعی، عمق مسایل را ببیند و در بمباران مسایل روزمرگی گیج نشود.

 

چشم‌انداز شغلی: با وجود این که امکان اشتغال در بخش‌های سیاسی و حقوقی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین در صداوسیما وجود دارد، اکثر فارغ‌التحصیلان این رشته با مشکل اشتغال روبه‌رو هستند.

 

برخی از واحدهای درسی: مبانی علوم سیاست، مبانی علم حقوق، جامعه‌شناسی عمومی، روش تحقیق

 

 

 

 

 

 

رشته‌های گروه آزمایشی هنر

 

طراحی صنعتی

 

هدف از ایجاد این رشته، ساخت محصولات مورد استفاده‌ی بشر است که در عین اینکه از فن‌آوری روز بهره‌مند هستند، دارای لطافت، زیبایی و ظرافت هنری هم می‌باشند. در واقع این رشته تلفیقی از هنر و صنعت می‌باشد و در طراحی کلیه‌ی وسایل زندگی انسان‌ها از آن استفاده می‌شود. در واقع، ایده‌های جدیدی در طراحی صنعتی به وجود آمده است که آن ایده‌ها عبارتنداز: طراحی محصولاتی که به محیط زیست آسیب نرسانند، قابل بازیافت باشند و محصولاتی که با فرهنگ ملت مصرف‌کننده‌ی آن سازگاری داشته باشند. در طراحی محصولات باید از روان‌شناسی رنگ‌ها و دیدگاه‌های هنری سود جست و...

 

توانایی و استعداد لازم: در این رشته، خلاقیت نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. همچنین آشنایی با دروس زیست‌شناسی و فیزیک، از دیگر شاخصه‌های مهم موفقیت محسوب می‌شود. و نکته‌ی مهمتر آنکه، دانشجو باید دارای دید عمیق باشد تا بتواند با نگاهی دقیق به جامعه و با طراحی محصولات جدید، پاسخگوی نیازهای آنان باشد. این دانشجویان علاوه بر درک هنر و صنعت باید قدرت مدیریت هم داشته باشند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته متاسفانه علی‌رغم توانایی بالا، هیچ‌گونه جایگاه شغلی مناسب در صنعت فعلی کشور ندارند و این فارغ‌التحصیلان ممکن است در صنایع کم اهمیت‌تر، مانند: مبلمان شهری، لوازم خانگی و تاحدودی خودروسازی مشغول به فعالیت شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: نقشه کشی صنعتی ـ طراحی به کمک کامپیوتر ـ عکاسی پایه ـ مواد و روش‌های ساخت ـ طراحی فنی

 

 

 

حفاظت و مرمت بناهای تاریخی

 

وجود بناهای تاریخی از ارکان اصلی و انکارناپذیر تمدن قوم‌ها و ملت‌ها می‌باشند. بنابراین مطالعه درباره‌ی این بناها، همچنین حفظ و مرمت بناها، باغ‌ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. از این رو در هر جامعه‌ای، نیاز به متخصصان کارآزموده که بتوانند به خوبی از این میراث فرهنگی به جای مانده از پیشینیان به خوبی حفاظت کنند، به شدت احساس می‌شود.

 

از جمله وظایف این مت خصصان ایجاد پلی میان مماری گذشته و معماری مدرن می‌باشد.

 

مراحل آموزش این رشته را به سه قسمت اصلی می‌توان تقسیم کرد: 1ـ شناخت مبانی و بیان معماری امروز و کارآموزی آن 2ـ شناخت مبانی و بیان معماری گذشته و کارآموزی آن 3ـ شناخت چگونگی حفاظت و عرضه‌ی ارزش‌های معماری گذشته در متن زندگی امروز و کارآموزی آن

 

برخی از واحدهای درسی: عکاسی ـ هنر و تمدن اسلامی ـ ترسیم فنی ـ آشنایی با معماری بومی ایران.

 

 

 

صنایع دستی

 

با توجه به پیشرفت روزافزون و روزمره‌ی صنعت ساخته‌های ماشینی در زندگی بشر، نیاز به تولیدات و ساخته‌های اصیل دست بشر بدون دخالت ماشین، درنهاد بشر فزونی می‌یابد. این رشته با پرورش متخصصان مربوط، زمینه‌ی لازم را جهت پربارتر نمودن هرچه بیشتر طرح‌ها و نقوش و تکنیک و شیوه‌ی ساخت صنایع دستی فراهم می‌آورد. در واقع، فارغ‌التحصیلان این رشته با کسب اطلاعات عمومی در زمینه‌های مختلف صنایع دستی و کسب تخصص در یک زمینه‌ی خاص، با برخورداری از دیدی جامع، با وارد کردن هرچه بیشتر نقوش اصیل و تلفیق هنرمندانه‌‌ی این نقوش با نیازها و خواسته‌های امروز، اعتبار و قدمت صنایع دستی اصیل را از گزند صنعتی شدن صرف و بی‌محتوایی حفظ می‌کنند. این رشته شامل 4 گرایش صنایع چوب، سفال، نگارگری و طراحی فرش می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: داوطلبان این رشته با توجه به انتخاب تخصص موردنظر و با توجه به شرایط انتخاب مربوطه بایستی توانایی‌های مختلفی داشته باشند. رشته‌هایی مانند نگارگری، سفال، فرش، چوب و آشنایی با ادبیات کهن و نو ایران.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند در بخش‌های مختلف، اعم از عمومی و خصوصی مشغول به کار شود و علاوه بر سازمان دولتی مرتبط، در کارگاه‌های خصوصی نیز مشغول شود.

 

برخی از واحدهای درسی: طراحی پایه ـ مبانی هنرهای تجسمی ـ مرمت و نگهداری آثار هنری ـ هندسه نقوش

 

 

 

باستان‌شناسی

 

علمی که با مطالعه و تحقیق و تفحص در زندگی و فرهنگ گذشتگان، سعی در شناخت و رمزگشایی بسیاری از یافته‌های جدیدی دارد که ماهیت و تاریخ آنها پوشیده است. در واقع این علم با تجزیه و تحلیل اطلاعات و شیوه‌ی زندگی شناخته شده‌ی گذشتگان و دریافت کلیت تغییرات شیوه‌ی زندگی و تحولات فرهنگی،اقتصادی، مذهبی و... جنبه‌های ناشناخته‌ی کشفیات جدید باستان‌شناسی را مورد تفحص قرار می‌دهد. برخلاف تصور موجود، وظیفه‌ی فارغ‌التحصیلان این رشته، صرفاً جمع‌آوری و نگهداری اشیاء عتیقه و باستانی نمی‌باشد. بلکه وظیفه‌ی اصلی آنها، علاوه بر کشف اشیاء، بررسی روابط بین آثار به دست آمده با شرایط فرهنگی، اعتقادی و اقلیم زندگی سازندگان این اشیاء یا همان گذشتگان است. عملکرد صحیح این رشته می‌تواند تأثیر بسزایی در جذب توریست و توسعه‌ی گردشگری داشته باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: داوطلبان این رشته علاوه بر ذوق و علاقه‌ی هنری و شیفتگی به آثار و تمدن‌های تاریخی، باید از اطلاعات گسترده‌ی هنری و پژوهشی برخوردار باشند و در شرایط طاقت‌فرسا و دشوار، قادر به کار جهت بررسی و کندوکاو در فصل‌های باستان‌شناسی تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی شهر باشند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های مختلف جذب بازار کار شده و شروع به فعالیت نمایند. از جمله، کاوش و تفحص در مناطق تاریخی و تپه‌های باستان‌شناسی، پژوهش و تحقیق در زمینه‌ی زندگی اقوام و ملل گذشته، تدریس در زمینه‌ی دروس تاریخ هنر و سایر دروس مربوط.

 

برخی از واحدهای درسی: نقشه‌برداری ـ تاریخ عمومی ایران ـ هندسه مناظر و مرایا ـ آشنایی با هنرهای سنتی ایران

 

 

 

کارشناسی کتابت و نگارگری

 

با توجه به سابقه‌ی کار نگارگری در هنرهای سنتی ایران در دوران پیش از اسلام و با عنایت به پیشرفت و تکامل این هنر در دوران اسلامی، ضرورت پرورش افراد متخصص در این زمینه، کاملاً احساس می‌شود. با توجه به گستردگی کم نظیر این رشته و بدایع و نوآوری‌های موجود در آن، عرصه‌ی بسیار وسیعی از فعالیت در این رشته فراهم گردیده است. کتاب‌آرایی، به خصوص کتابت قرآن، مراجع و نوآوری‌های بی‌نظیری در این زمینه به وجود آمده اس. این هنر در گذر زمان، شکل‌های متفاوتی به خود گرفته است و از نقاشی و نگارگری بر روی سفالینه‌ها، تا کتاب‌آرایی را دربر گرفته است. مکاتب مختلف نگارگری، از جمله مکتب بغداد (عباسی)، مکتب سلجوقی، مکتب مغول، مکتب هرات، مکتب تبریز و اصفهان، در این رشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

 

 

طراحی پارچه و لباس

 

نحوه‌ی پوشش هر فرد و جامعه، بیانگر فرهنگ، نحوه‌ی تفکر و نحوه‌ی تعامل اجتماعی آن فرد و جامعه می‌باشد. بر همین اساس، رشته‌ی طراحی پارچه و لباس ارزش بسیار زیادی دارد. چرا که در حفظ فرهنگ یک ملت نقش عمده‌ای دارد و می‌تواند با طراحی لباس‌های مناسب و راحت، در جهت حفظ فرهنگ یک جامعه کمک کند. این رشته در 3 گرایش 1ـ طراحی لباس 2ـ طراحی چاپ پارچه 3ـ طراحی بافت پارچه، دانشجو می‌پذیرد.

 

گرایش طراحی پارچه: این گرایش به آموزش طراحی کاربردی و طراحی مُد می‌پردازد. در این بخش، طراح با ارائه‌ی طرح‌های نو، خلاقیتش را نشان می‌دهد تا افراد دیگر از این طرح‌ها استفاده کنند و به تولید انبوه برسند.

 

گرایش‌ طراحی چاپ پارچه: در این گرایش، به دانشجویان آموزش می‌دهند که چگونه برای پارچه‌های بافته شده، طرحی مناسب ارایه دهند و این طرح‌ها براساس چاپ پارچه که می‌تواند چاپ روتاری، سیلک، غلطکی یا چاپ‌های مدرن باشد داده می‌شوند.

 

گرایش طراحی بافت پارچه: هدف در این گرایش، آشنایی دانشجویان با بافت چارچه‌هایی است که ساختمان آنها از تاروپود تشکیل شده است. بنابراین، دانشجوی این گرایش، با شناخت انواع پارچه‌ها و میزان تطابق آنها با فضاهای مورد استفاده، طرحی برای بافت ارایه می‌دهد. مثلاً پارجه‌ی لباس مجلسی با لباس رسمی و اداری تفاوت‌های زیادی از نظر بافت دارند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید دارای دیدی خلاق و هنری باشد و از آنجایی که این رشته یک رشته‌ی کاربری و عملی است، بنابراین لازم است که دانشجو در هنرهای تجسمی قوی باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: از آنجا که تمام صنعت نساجی ایران، صنعتی وابسته است، بنابراین نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته متصور شد.

 

برخی از واحدهای درسی مشترک بین گرایش‌ها: هندسه‌ی نقوش در صنایع دستی ایران ـ خوشنویسی و طراحی حروف ـ انسان، طبیعت و طراحی ـ آشنایی با پارچه و لباس‌های سنتی ایران ـ آشنایی با هنرهای سنتی ایران

 

 

 

حفاظت و مرمت آثار تاریخی

 

در باستان‌شناسی، یک جمله‌ی خیلی مهم است که می‌گوید: «گاهی کشف نشدن یک اثر تاریخی، خیلی بهتر از کشف آن است.» راستی منظور از این جمله چیست؟ هدف از این جمله جز این نمی‌تواند باشد که چه بسا یک اثر تاریخی که از دل زمین بیرون آمده است در اثر بی‌توجهی مردم و دولت از بین رفته و این خود به مراتب، لزوم حفاظت و مرمت از آثار تاریخی را آشکار می‌کند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید عاشق تاریخ باشد، اهل تحقیق و دارای ذهنی جستجوگر باشد و در دروس شیمی و تاریخ، تبحر کافی را داشته باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: به علت محدود بودن آثار تاریخی، میزان استخدام فارغ‌التحصیلان این رشته در موزه‌ها بسیار کم می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: آسیب‌شناسی آثار ـ تاریخ و فن‌شناسی آثار ـ آزمایشگاه، حفاظت و مرمت ـ حفاظت و مرمت در محل کاوش باستان‌شناسی

 

 

 

ارتباط تصویری

 

زبان تصویر در دنیای امروز، خصوصاً از نظر زبانی، جزء معدود زبان‌های قابل فهم برای مردم جهان است. به طور کلی، هدف از ایجاد این رشته، ارتقای توانایی دانشجویان در امور تبلیغاتی می‌باشد. که امور تبلیغاتی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1ـ تبلیغات تجاری که شامل غرفه‌آرایی، غرفه‌سازی و تبلیغات برای کالاهای گوناگون می‌باشد 2ـ تبلیغات فرهنگی، که شامل تصویرسازی کتاب‌ها، صفحه‌آرایی مجلات و روزنامه‌ها، ساخت پوستر و... می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته، علاوه بر خلاقیت باید طراحی قوی و زبردست باشد. و دیگر اینکه، به علت گستره‌ی وسیع کاری، دانشجوی این رشته باید در دروس جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، بازاریابی و ادبیات، توانمندی‌های خاصی داشته باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته دارای فرصت‌های شغلی نسبتاً زیادی می‌باشند و از تصویرسازی و طراحی روی جلد کتاب، صفحه‌آرایی جملات و روزنامه‌ها گرفته تا گرافیک تلویزیونی را هم شامل می‌شود.

 

برخی از واحدهای درسی: چاپ دستی ـ تصویر متحرک ـ کارگاه حجم‌سازی ـ تصویرسازی ـ تاریخچه‌ی کتابت

 

 

 

کارشناسی مردم‌شناسی

 

اگر دقیق به زندگی انسان‌ها نگاه بیافکنیم، درمی‌یابیم که هر ملت و یا قوم و قبیله‌ای، دارای نحوه‌ی رفتار خاصی می‌باشد. به بیان دیگر اینکه، ملت‌ها براساس جغرافیا و وضعیت اقتصادی‌شان، تأثیرات عمیقی را پذیرا شده‌اند، که خود این تغییر و تحولات در دنیای کنونی باعث به وجود آمدن فرهنگ‌های خاص شده است. لذا وجود کارشناسانی که بتوانند با فرهنگ یک ملت، مانند نحوه‌ی لباس پوشیدن، نحوه‌ی سخن گفتن، نحوه‌ی غذاخوردن، نحوه‌ی عبادت کردن و... ارتباطی عمیق پیدا کرده و به شناختی عمیق و دقیق از یک جامعه رسیده و به بررسی آن بپردازند، احساس می‌شود این رشته دربرگیرنده‌ی همه‌ی انسان‌ها در همه‌ی زمان‌ها و در همه‌ی ابعاد می‌باشد. مردم‌شناسی اگرچه با جامعه‌شناسی اشتراکات فراوانی دارد، اما از لحاظ روش مطالعه و قلمرو مطالعه، با آن تفاوت دارد. در رشته‌ی مردم شناسی، بیشتر از روش‌های توصیفی و کیفی برای مطالعه جوامع استفاده می‌شود و برخلاف جامعه‌شناسی که به مطالعه‌ی جوامع کوچک می‌پردازد. اصولاً مطالعه‌ی خرده فرهنگ‌ها، اقلیت‌های دینی و قومی، گرایش‌ها و لهجه‌ها، اسطوره‌ها و افسانه‌های قومی، جشن‌ها و مراسم‌ها و... در حوزه‌ی مردم شناسی می‌گنجد.

 

توانایی و استعداد لازم: اگرچه این رشته در زیرمجموعه‌ی هنر قرار داده شده است و دانشجویان هنر آن را انتخاب می‌کنند، اما گرایشی از رشته‌ی جامعه‌شناسی به شمار می‌رود. بنابراین، تبحر و علاقه در دروس جغرافیا و تاریخ و جامعه‌شناسی کمک شایانی به دانشجویان این رشته می‌کند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه‌های مردم شناسی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مراکز پژوهشی و فرهنگی مشغول به کار شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: ترسیم فنی ـ آوا نگاری ـ تمثیل شناسی ـ مردم‌شناسی و ارتباط آن با سایر علوم

 

 

 

کارشناسی فرش

 

فرش نماد فرهنگ، ذوق و ابتکار ایرانیان است که با هر گره‌ای که به فرش می‌زنند، انگار جزئی از وجود و تاریخ خود را متبلور می‌سازنند. به غیر از قالی پازیریک که تاریخ آن به 4ـ5 قرن قبل از میلاد می‌رسد و تکه‌های مقبره‌ی لوـ لان که به قرن 2ـ3 پس از میلاد می‌رسد، فاقد شواهد دیگری از قالی ایران هستیم. خوشبختانه قالی پازیریک با بافت عالی و نقش بسیار جالب که با مهارت طرای گردیده، نشان می‌دهد که بافت آن، مستلزم داشتن پشتوانه‌ای فنی و هنری می‌باشد. با بیان نکات بالا، به این نتیجه می‌رسیم که فرش ایران دارای تاریخی بسی گرانبهاست. به همین دلیل، وجود رشته‌ای که بتواند این صنعت را به صورت علمی درآورد، احساس می‌شود، که این وظیفه برعهده‌ی کارشناسان فرش می‌باشد تا بتوانند با علم خود، بر تمام مراحل تهیه و بافت قالی نظارت داشته و این هنر را با دکوراسیون‌های خانه‌های جدید و با دادن طرح‌های نو منطبق گردانند. این رشته شامل گرایش‌های طراحی، مرمت و تکمیل رنگرزی بافت و سایر زیراندازها می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: در این رشته، دانشجو باید به درس‌های جغرافیا، تاریخ و شیمی علاقه داشته باشد و همچنین باید اهل ذوق و هنر باشد تا بتواند با این رشته ارتباط برقرار کند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌های دولتی مانند موزه‌ها و سازمان‌ میراث فرهنگی و یا سازمان‌های غیردولتی مانند کارخانه‌های تولید فرش یا شرکت‌های بازرگانی داخلی و بین المللی مشغول به کار شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: اصول رنگرزی ـ عکاسی ـ کارگاه مرمت و نگهداری قالی ـ علوم الیاف ـ ریسندگی ـ جغرافیای فرش ـ اقتصاد فرش ایران

 

 

 

کارشناسی نقاشی

 

از مهمترین نشانه‌های تمدن نخستین بشری، نقاشی بر روی دیوار غارها است. اولین تصویرگرهای بشری تاکنون تحولات بسیاری را به خود دیده است و تا به امروز که به نظر به اوج توانایی خود رسیده است، دارای سبک‌های مختلفی از جمله رئالیسم، امپرسیونیسم، کوبیسم و... می‌باشد که هر کدام از این سبک‌ها براساس شرایط فرنگی،اجتماعی و سیاسی دوره‌ی خود شکل گرفته و سپس به تکامل رسیده است. رشته‌ی نقاشی، دارای 2 گرایش: 1ـ نقاشی عمومی (سطوح کوچک) 2ـ نقاشی دیواری (سطوح بزرگ) می‌باشد که دانشجو بعد از گذراندن دروس پایه، گرایش خود را انتخاب می‌کند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید دارای دیدی باز، ذهنی خلاق و نگاهی عمیق باشد که علاوه بر اینها باید گفت که باید در کشیدن نقاشی هم استعداد داشته باشد. یک دانش‌آموز با استعداد نقاشی اگر وارد این رشته شود، چون به این رشته علاقه دارد، می‌تواند به موفقیت‌های زیادی دست یابد.

 

چشم‌انداز شغلی: دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، مطبوعات و صداوسیما در بخش دولتی، و در بخش خصوصی هم با دایر کردن گالری به کسب درآمد بپردازند.

 

برخی از واحدهای درسی: کارگاه نقاشی سطح یک و دو ـ کارگاه نقاشی دیواری ـ هنر در دنیای کودکان ـ مرمت آثار نقاشی ـ مکان‌یابی

 

 

 

موسیقی

 

موسیقی در تمام مراحل زندگی انسان حضوری پرشور و پررنگ دارد. آنجا که کلام دیگر جایی ندارد، موسیقی مرزها را درهم می‌شکند، تا همراه رنج‌ها و شوق‌ها شود و روح آدمی را التیام بخشد. هدف از ارایه‌ی رشته‌ی موسیقی، تربیت متخصص در دو گرایش می‌باشد:

 

1ـ گرایش نوازندگی سازهای ایرانی و جهانی: دانشجو فرا می‌گیرد تا به طور تخصصی یک ساز ایرانی یا جهانی را بنوازد. سازهای ایرانی شامل: تار، سه‌تار، تانون، نی، سنتور و... می‌باشند و از سازه‌های جهانی می‌توان به پیانو، گیتار، ویولون و... اشاره کرد.

 

2ـ گرایش موسیقی نظامی: شاخه‌ای از موسیقی است که بیشتر در مناسبت‌های ملی یا نظامی یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در مراسم استقبال و بدرقه‌ی هیئت‌های بلندپایه‌ی مملکتی برای آفرینش سرودهای ملی و نظامی از این نوع موسیقی بهره می‌جوییم.

 

توانایی و استعداد لازم: رشته‌ی موسیقی به صورت نیمه متمرکز دانشجو می‌پذیرد. بدیهی است که دانشجویان این رشته باید از سنین کودکی با نوازندگی یک ساز ایرانی یا جهانی آشنا شده باشند و مهارت نسبی را در این زمینه کسب کرده باشند.

 

برخی از واحدهای درسی مشرک بین گرایش‌ها: تاریخ موسیقی ایران ـ تاریخ موسیقی جهان ـ هارمونی ـ پیانو عمومی ـ تحلیل مبانی نظری موسیقی ـ سازشناسی موسیقی جهان

 

 

 

سینما

 

بهره‌گیری از علوم انسانی، علوم ارتباطات، ادبیات و موسیقی پایه‌های اصلی هنر سینما را ایجاد می‌کنند. مسائل گوناگون جامعه، با تجسم ذهنی افراد متعهد وآگاه به صورت ترکیبی از تصاویر و صداها به نمایش درمی‌آیند تا ضمن پر کردن اوقات فراغت افراد، بیانگر مسائل متنوع فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و... نیز باشند. این رشته دارای 4 گرایش می‌باشد:

 

1ـ تدوین 2ـ فیلمنامه نویسی 3ـ کارگردانی 4ـ فیلمبرداری

 

برخی از واحدهای درسی مشترک بین گرایش‌ها: تاریخ سینما ـ معماری ـ تاریخ فلسفه ـ روان‌شناسی ـ اصول کارگردانی ـ اصول فیلمبرداری ـ عکاسی ـ موسیقی ـ فرهنگ عامه ـ مبانی تدوین ـ شناخت رنگ ـ طراحی مقدماتی

 

 

 

چاپ

 

رشد صنعت چاپ در اشاعه و گسترش فرهنگ سهم بسزایی دارد. دیجیتالی شدن فرآیندهای چاپ و پیدا شدن تجهیزات و امکانات جدید در بازار صنعت چاپ، دانشگاه‌های کشور را بر آن داشت تا رشته‌ی چاپ را به عنوان یکی از رشته‌های گروه آزمایشی هنر ارایه دهند.

 

در این رشته دانشجو با مسائل قبل ازچاپ که همان مرحله‌ی طراحی است تا بعد از چاپ که کار برای توزیع آماده می‌شود، آشنا می‌شود. رشته‌ی چاپ مجموعه‌ای از هنر و صنعت است.

 

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی چاپ باید با طراحی که برای چاپ ارایه می‌گردد، از لحاظ هنری ارتباط برقرار کرده و با شناختی که از هر یک از سیستم‌های چاپی پیدا کرده‌اند بتوانند در کوتاهترین زمان و با صرف کمترین هزینه کیفیت محصول چاپی را تضمین نمایند.

 

توانایی و استعداد لازم: از آنجایی که در تمامی دنیا رشته‌ی چاپ در دانشکده‌های هنر تدریس می‌شود، لذا داشتن پایه‌ی هنری و علاقه‌مندی به صنعت چاپ لازم است.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیک ـ روش‌های چاپ ـ قوانین و مقررات چاپ ـ طراحی پایه ـ رسم فنی عمومی و پرسپکتیو ـ صفحه‌آرایی ـ لیتوگرافی ـ طراحی بسته‌بندی ـ تکنولوژی صحافی ـ روش‌های چاپ ـ کارگاه چاپ گراور

 

 

 

نمایش

 

ایجاد ارتباط مهمترین عامل در زندگی است و تئاتر که مجموعه‌ای از تمام هنرهای بشری از جمله نقاشی، موسیقی، شعر و ادبیات است. ژرف‌ترین راه برای برقراری ارتباط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با دیگری است. این رشته در مقطع کارشناسی دارای 5 گرایش ادبیات نمایشی، کارگردانی، صفحه آرایی و نمایش عروسکی است.

 

توانایی و استعداد لازم: یکه نرمند باید فردی انعطاف‌پذیر باشد و توانایی کار گروهی را داشته باشد. خلاقیت و نوآوری، صدای رسا و بدون تنش و آمادگی جسمانی مناسب درکنار اندیشه‌ی پویا و حس قوی از عوامل موفقیت در این رشته هستند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته برای جذب شدن در بازار کار با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند ولی یک فارغ‌التحصیل رشته‌ی نمایش که ذوق و استعداد و خلاقیت داشته باشد  هیچ وقت بیکار نمی‌ماند.

 

برخی از واحدهای درسی مشترک بین گرایش‌ها: تاریخ نمایش ـ جامعه شناسی ـ آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان ـ اصول و مبانی ارتباطات.

 

 

 

مجسمه‌سازی

 

مجسمه یک سفر است. سفری از زندگی روزمره به سوی احساس و اندیشه. به سوی زیبایی و مهمتر از همه به سوی گفت‌وگوی تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و اندیشه‌های مختلف و متفاوت با یکدیگر. هر مجسمه بیانگر یک اندیشه، فرنگ و تمدن است. در این رشته دانشجویان در آغاز الفبای حجم و مجسمه‌سازی را فرا می‌گیرند و در مرحله‌ی بعد نسبت به طبیعت شناخت پیدا می‌کنند و یاد می‌گیرند که چگونه از طبیعت الهام بگیرند و سپس از طبیعت عبور کرده و آن را پالایش می‌کنند و درنهایت ترکیب می‌کنند و ماده‌ی جدید به دست می‌آورند.

 

توانایی و استعداد لازم: توانایی طراحی و علاقه به این رشته از ملزومات موفقیت در این رشته است. تمرین و کار مداوم با صبر و حوصله و روابط اجتماعی خوب به جذب شدن در بازار کار کمک بسیاری می‌کند.

 

چشم‌انداز شغلی: امکان فعالیت در رشته‌های مختلف هنری برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم است.

 

برخی از واحدهای درسی: مبانی هنرهای تجسمی ـ نقش برجسته ـ حجم‌سازی ـ هندسه ـ هنر و تمدن اسلامی.

 

 

 

عکاسی

 

یک عکاس به ثبت و گزینش لحظه‌هایی از زمان می‌پردازد که دربردارنده‌ی نمایشی از الات انسانی، پدیده‌های علمی، مناظر طبیعی یا هر موضوع دیگری است که قابل ثبت بر روی نوار حساس فیلم می‌باشد. این گزینش از یک سو بر پایه‌ی شناخت فرهنگ جامعه و شناخت عمومی هنرها استوار است و از سوی دیگر بر انتقال و تطبیق آنها با فن‌شناسی و علوم مربوط به عکاسی تکیه دارد و مهمترین کار عکاس عبارت است از تلفیق به جا و درست این دو با یکدیگر چرا که فن‌شناسی در عکاسی به ساخت قالب اصلی عکس کمک می‌کند و شناخت فرهنگ، جامعه و هنر به ساخت محتوای کار یاری می‌رساند.

 

توانایی و استعداد لازم: چشم‌های هوشیار و جستجوگر و فعال بودن در جامعه از عوامل موفقیت در این رشته است. عکاس باید اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد تا بداند در کجا و چه زمانی زندگی می‌کند.

 

چشم‌انداز شغلی: اکثر فارغ‌التحصیلان این رشته جذب مطبوعات می‌شوند. حوزه‌های تبلیغات و انتشارات نیز از زمینه‌های فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی عمومی و شیمی عکاس ـ فیزیک و ابزار شناسی ـ نورپردازی ـ فنون بازسازی عکس

 

 

 

تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

 

این رشته دارای دو گرایش گرافیک رایانه‌ای و انیمیشن رایانه‌ای است.

 

توانایی و استعداد لازم: پذیرش در این رشته به صورت نیمه متمرکز می‌باشد و در مصاحبه‌ی حضوری، سواد بصری داوطلب سنجیده می‌شود به طوری که داوطلبان نمونه کارهای قبلی خود اعم از طراحی، تابلوهای نقاشی و سایر هنرهای مرتبط را ارایه می‌دهند.

 

چشم‌انداز شغلی: سازمان صداوسیما تعهدی برای استخدام و به کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشکده ندارد. به همین دلیل تنها دانشجویان موفق در طول تحصیل جذب این سازمان می‌شوند. در شاخه‌ی هنری، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند جذب مراکز هنری و آموزشی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا سازمان تبلیغات اسلامی شوند و در شاخه‌ی تجاری و تبلیغاتی می‌توانند کارهای مختلفی انجام دهند.

 

برای از واحدهای مشترک بین گرایش‌ها: مبانی ارتباطات ـ مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری ـ عکاسی

 

 

 

کارگردانی تلویزیون

 

با توجه به تاثیر قابل توجه تلویزیون و برنامه‌های آن، لزوم فعالیت متخصص در این زمینه کاملاً احساس می‌شود. این رشته در دو گرایش نمایش و مستند ارایه می‌شود.

 

توانایی و استعداد لازم: توانایی برقراری ارتباط و روابط اجتماعی بالا و توانایی اداره امور یک گروه، صبر و حوصله و دقت و تیزبینی از ویژگی‌هایی است که به موفقیت یک کارگردان کمک می‌کند.

 

چشم‌انداز شغلی: امکان اشتغال در سازمان صداوسیما و سایر نهادهای مرتبط با تولید برنامه و تبلیغات و... وجود دارد.

 

برخی از واحدهای درسی مشترک بین گرایش‌ها: مبانی ارتباطات ـ مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری ـ عکاسی ـ آشنایی با هنر در تاریخ ـ ارتباط بصری

 

 

 

موزه‌داری

 

موزه، مؤسسه‌ای علمی فرهنگی است که تأمل و اندیشه و پژوهش مستقیم بر روی آثار گوناگون را میسر می‌سازد و متخصصان و بازدیدکنندگان عمومی را با هنر و اندیشه، صفت و پیشه و امور اجتماعی و اقتصادی و شعون گوناگون زندگی دیروز و امروز آشنا و مأنوس می‌سازد. فارغ‌التحصیلان دوره‌ی کارشناسی موزه‌داری می‌توانند با کسب دانش و مهارت‌های نظری و عملی و آشنایی با امور اداری و فنی موزه‌داری، در موزه‌های گوناگون عهده‌دار مطالعه و حفاظت فنی از آثار و اشیای موزه‌ای باشند و امروز مربوط به موزه‌داری را از ثبت و ضبط آثار در دفاتر، تهیه اسناد و مدارک لازم تا مطالعه‌ی مستقیم روی آثار و اشیاء انجام دهند.

 

توانایی و استعداد لازم: برخورداری از اطلاعات جامع از تاریخ، علاقه به فرهنگ و ادب توانایی برقراری روابط اجتماعی بالا و دقت و ریزبینی می‌تواند کمک شایانی به متقاضیان این رشته نماید.

 

چشم‌انداز شغلی: با توجه به گسترش فرهنگ موزه‌داری در کشور آینده شغلی بهتری نسبت به گذشته پیشروی متقاضیان آن خواهد بود.

 

برخی از واحدهای درسی: تاریخ عمومی ایران ـ تاریخ و فن‌شناسی آثار ـ آسیب‌شناسی ـ تاریخچه کتابت ـ طرح اشیا در تمدن اسلامی.

 

 

 

حفاظت و مرمت بناهای تاریخی

 

تعدد، تنوع و اهمیت بناها و محوطه‌های تاریخی و بالا بردن کیفیت توان اجرایی در زمینه مرمت و حفاظت از این بناها، بیانگر ضرورت تربیت متخصص حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است. متخصصانی که می‌توانند فاصله‌ی تخصصی و اجرایی بین کارشناسان مرمت و عوامل اجرایی و کارگاهی در امور مربوط به حفظ و احیا بناها و بافت‌های تاریخی را پر نمایند. فارغ‌التحصیلان این رشته نقش عمده‌ای در تهیه‌ی طرح‌های تعمیراتی بناها و محوطه‌های تاریخی ایفا می‌کنند و می‌توانند در ادامه کارگراه مرمت یا اجرای طرح‌های مرمتی شرکت نمایند.

 

توانایی و استعداد لازم: تجسم هنری قوی، ریزبینی، برخورداری از دستی هنرمند و علاقه‌مند به ظریف‌کاری همراه با صبر و حوصله زیاد از ویژگی‌های متقاضیان این رشته می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: چشم‌انداز شغلی این رشته با توجه به تغییر فرهنگ باستان‌شناسی بهتر از گذشته است.

 

برخی از واحدهای درسی: هنر و تمدن اسلامی ـ تعمیر و نگهداری ساختمان ـ آشنایی با باستان‌شناسی

 

هنرهای سنتی از میراث‌های عمده‌ی فرهنگی کشور و محل اصالت‌ها و ارزش‌ها و از زمینه‌های مطمئن و مناسب برای حرکت آینده‌ی هنری است.

 

توانایی و استعداد لازم: مطالعات اجتماعی وسیع، تجسم فضایی خوب، علاقه‌مندی فرهنگ‌شناسی و مردم‌شناسی، از ویژگی‌های متقاضیان این رشته می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: با توجه به امکان انجام پژوهش‌های هنر سنتی و اقدام به مشاوره با کارشناسان صنایع دستی و امکان درآمدزایی قابل قبول برای متقاضیان، وجود دارد.

 

برخی از واحدهای درسی: ترسیم فنی ـ خطوط و خواندن کتیبه‌های اسلامی ـ آشنایی با مردم‌شناسی و روش‌های ایران

 

 

 

رشته‌های زبان انگلیسی

 

کارشناس زبان انگلیسی

 

زبان انگلیسی امروزه به عنوان زبان بین‌المللی کاربرد دارد و در اکثر کارها و مشاغل با آن برخورد داریم. بیشتر کتاب‌های مرجع و متون نوشته شده‌ی اصلی نیز به زبان انگلیسی است. این زبان کاربرد بسیار زیادی در زندگی ما دارد و تاحدودی در دوران دبیرستان با آن آشنا می‌شویم. اما دامنه‌ی لغات و اصطلاحات این زبان بسیار وسیع و دانش ما در زمینه‌ی زبان انگلیسی پس از پایان دوران دبیرستان بسیار ناچیز است. کسی که با زبان دیگری غیر از زبان خودش آشنا می‌شود، در حقیقت می‌تواند با دنیای دیگر، سنت‌های دیگر و اجتماع دیگری که نسبت به اجتماع خودش تقریباً متفاوت است ارتباط برقرار کند و مسلماً دید وسیع‌تری پیدا می‌کند.

 

رشته‌های آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه به چهار گروه عمده تقسیم می‌شوند:

 

1ـ مترجمی زبان انگلیسی 2ـ زبان و ادبیات انگلیسی 3ـ دبیری زبان انگلیسی 4ـ آموزش زبان انگلیسی

 

یک کشور برای برقرای ارتباط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و حتی مذهبی با کشورهای دیگر، معمولاً به مترجمانی ماهنر نیاز دارد تا اطلاعات را صحیح و مطالب را بدون تغییر و دستکاری در آن، به زبان مقصد ترجمه کنند و خواننده با خواندن و یا شنیدن آن، همان مفهومی را درک کند که خواننده در زبان مبدأ درک می‌کند.

 

اما کارشناسان زبان و ادبیات انگلیسی نیز مترجمان را در ترجمه‌ی بهتر کتاب‌ها یاری کرده و خود آنها در ترجمه‌ی متون ادبی و تخصصی، مانند شعر، ریاضیات، غزل، رمان‌ها و متون قدیمی، تخصص کسب می‌کنند.

 

همچنین کشور برای آموزش زبان انگلیسی در مدارس، نیاز به کارشناسانی دارد که بتوانند این زبان را با تکنیک‌های آموزشی مناسب به دانش‌آموزان بیاموزند.

 

توانایی و استعداد لازم: علاقه، یکی از شروط اساسی برای موفقیت در این رشته است. همچنین دانشجویی که می‌خواهد در دانشگاه به تحصیل در رشته‌ زبان انگلیسی ادامه دهد، باید آشنایی نسبی با زبان انگلیسی داشته باشد، چون اکثر کتاب‌های دانشگاهی به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند و اساتید دانشگاه نیز در بسیاری از واقع به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان رشته‌های زبان انگلیسی می‌توانند به عنوان مدرس در مؤسسات خصوصی و دولتی آموزش زبان، همچنین در مدارس به تدریس مشغول شوند. شرکت‌های توریستی، شرکت‌های هواپیمایی (به عنوان منشی و مهماندار هواپیما)، شرکت‌های تجاری (به عنوان مترجم) و بسیاری از مؤسسات و شرکت‌هایی که به نوعی با کشورهای دیگر در ارتباطند نیز، نیازمند کارشناسان زبان انگلیسی هستند. ترجمه‌ی کُتب و متون انگلیسی نیز از مشاغل مناسب این فارغ‌التحصیلان است.

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: علاقه‌مندان به زبان‌های خارجه می‌توانند تا مقطع دکتری در این رشته ادامه تحصیل بدهند.

 

 

 

 

پزشکی

 

نظام آموزش پزشکی عمومی، شامل دوره‌ی علوم پایه، فیزیوپاتو لوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی می‌باشد، که در زیر به توضیح مختصر هر کدام خواهیم پرداخت.

 

دوره‌ی علوم پایه: این دوره شامل 5 نیم سال تحصیلی است که بعد از گذراندن این مرحله، دانشجو اجازه‌ی ورود به دوره‌ی فیزیوپاتولوژی را کسب می‌کند. برای ورود به مرحله‌ی بعد لازم است دانشجویان در امتحانی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در تمام دانشگاههای علوم پزشکی به عمل می‌آید، نمره‌ی قبولی را کسب کنند.

 

دوره‌ی فیزیوپاتولوژی: این دوره در دو نیم فصل تحصیلی و در 31 واحد درسی خلاصه می‌شود که حداقل معدل کسب شده توسط دانشجو نباید کمتر از 12 باشد. دانشجویانی که همه واحدها را با موفقیت پشت سر بگذارند، به دوره‌ی کارآموزی بالینی راه می‌یابند.

 

دوره‌ی کارآموزی بالینی: در این مرحله است که آموخته‌های قبلی دانشجویان، با یافته‌های بالینی از بیماران بستری در بیمارستان‌ها تطبیق داده می‌شود. این دوره شامل 97 واحد درسی است که عمدتاً مسائل اصلی پزشکی شامل: 1ـ جراحی 2ـ داخلی 3ـ زنان 4ـ اطفال، آموزش داده می‌شوند. در این دوره، نمره‌ی قبولی 12 می‌باشد و معدل کل دوره نباید کمتر از 14 باشد. در پایان این دوره، دانشجویان قبل از ورود به دوره‌ی کارورزی، در امتحانی به نام امتحان جامع کارورزی شرکت می‌کنند تا پس از کسب نمره‌ی قبولی وارد مرحله‌ی بعد شوند.

 

دوره‌ی کارورزی بالینی: این دوره که به انترنی نیز معروف است، شامل 64 واحد درسی می‌باشد و 18 ماه به طول می‌انجامد. در این دوره، دانشجویان، معاینه‌ی بیماران و تشخیص و اقدمات درمانی را به طور عملی انجام خواهند داد. البته در پایان این دوره، دانشجو باید پایان‌نامه را که 6 واحد درسی است، آغاز نماید.

 

چشم‌انداز شغلی: برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند بسیاری از پزشکان بیمار هستند و این بی‌کاری را مرتبط با اشباع این رشته می‌دانند، بسیاری از روستاها با داشتن یک خانه بهداشت که در آن یک بهورز یا بهیار مشغول انجام خدمت هستند، از داشتن یک پزشک عمومی محروم هستند. البته تعداد پزشکانی که مایل به خدمت در این منا طق هستند، بسیار محدود می‌باشند. به هر حال با شروع طرح پزشک خانواده در سال‌های اخیر و افزایش حقوق پزشکان و با توجه به نیاز مناطق محروم، آینده شغلی خوبی برای پزشکان جوان پیش‌بینی می‌شود ضمن اینکه ادامه‌ی تحصیل و گذراندن دوره تخصص، می‌تواند آینده‌ی روشن‌تری را برای این عزیزان فراهم سازد.

 

برخی از واحدهای درسی: بیوشیمی ـ تشریح ـ تغذیه ـ ژنتیک ـ انگل‌شناسی ـ روان‌شناسی ـ جنین شناسی

 

برخی از واحدهای درسی فیزیوپاتولوژی: دوره‌های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها ـ آسیب‌شناسی اختصاصی ـ فارماکولوژی

 

برخی از واحدهای درسی کارآموزی بالینی: پزشکی قانونی ـ بیماری‌های عفونی ـ بیماری‌های کودکان ـ بیماری‌های اعصاب

 

برخی از واحدهای درسی کارآموزی بالینی: کارورزی بخش پوست ـ داخلی ـ اورژانس ـ سوانح و سوختگی و...

 

دندانپزشکی

 

با ورود تکنولوژی جدید به عرصه‌ی دندان پزشکی، این علم، تحولات عظیمی را به خود دیده است و این رشته را از رشته‌ای که فقط انسان‌ها هنگام دندان درد به آن توجه می‌کردند، به رشته‌ی بهداشت دهان و دندان، ارتودنسی، پروتزهای ثابت و... تبدیل کرده است.

 

از آنجا که دندان در سلامت انسان‌ها نقش عمده‌ای را دارا می‌باشد، لذا این گرایش می‌تواند کمک شایانی به سلامت عمومی جامعه بکند. رشته‌ی دندانپزشکی در دو دوره‌ی 2 و 4 ساله ارائه می‌شود؛ که دانشجویان در دو سال اول، دروس پایه از قبیل بیوشیمی، آناتومی، ژنتیک و... را پشت سر می‌گذارند (در پایان این دوره امتحان جامع علوم پایه برگزار می‌شود که قبولی در آن برای ورود به مرحله‌ی بعد ضروری است) و در دوره‌ی بعدی، دروس اختصاصی شامل: ارتودنسی، پروتزهای ثابت و متحرک و... را پشت سر خواهند گذاشت.

 

توانایی و استعداد لازم: در این رشته به خاطر وجود ظرایف و حساسیت‌ها، داشتن دیدی هنری و ذهنی خلاق، یکی از پایه‌های موفقیت دانشجو محسوب می‌شود و یکی دیگر از این توانایی‌ها، داشتن دست‌های هنرمند و توانا می‌باشد، تا فرد، کارهای دندانپزشکی را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

 

چشم‌انداز شغلی: اگرچه به نظر می‌رسد فرصت‌های شغلی در حال حاضر برای فارغ‌التحصیلان این رشته محدودتر شده است؛ که از دلایل آن، پیشرفت بهداشت، در بین عموم جامعه می‌باشد، اما با توجه به بالا رفتن فرهنگ مردم و اهمیت به زیبایی و سلامت کامل دندان‌ها، هنوز این حرفه یکی از آینده‌دارترین مشاغل، به حساب می‌آید.

 

برخی از واحدهای درسی: جنین و بافت‌شناسی فک و دهان ـ میکروب‌شناسی ـ رادیولوژی دهان 1 و 2 و 3 ـ ارتودنسی 1 و 2 و 3 و 4 ـ جراحی فک و دهان 1 و 2 و 3 و 4

 

داروسازی

 

جامع‌ترین تعریفی که می‌توان از این رشته ارائه داد این است که بخشی از علوم پزشکی که در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و میزان تاثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌های بیماری‌زا می‌باشد.

 

یک دکتر داروساز در فرآیند بهبودی، می‌تواند کمک شایانی را به پزشک ارائه دهد؛ که این کمک می‌تواند نحوه‌ی استفاده از دارو، کیفیت دارو و انتخاب نوع دارو باشد.

 

توانایی و استعداد لازم

 

در این رشته تحصیلی، تبحر در دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی، یکی از ارکان موفقیت به شمار می‌رود. همچنین فارغ‌التحصیل این رشته باید دارای روابط عمومی قوی بوده و چون دامنه دروس در این رشته گسترده است، داشتن ذهنی خلاق، پویا و قوی از دیگر عوامل موثر محسوب می‌شود.

 

چشم‌انداز شغلی: اکثریت فارغ‌التحصیلان این رشته جذب داروخانه‌ها و تعدادی کمتر هم در صنایع داروسازی و کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی مشغول به فعالیت می‌شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی آبی ـ کمک‌های اولیه ـ کارآموزی داروخانه ـ اطلاعات دارویی ـ سم شناسی ـ داروسازی صنعتی ـ انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی

 

کارشناسی پرستاری

 

به طور کلی، هدف از این دوره، تربیت کارشناسان متعهد در امور پرستاری است که با استفاده از مهارت و کارایی خود، وظیفه‌ی خطیر پرستاری که شامل نقش هماهنگی، حمایتی، حفاظتی، روحی، جسمی، اجتماعی، مراقبتی و درمانی می‌باشد را انجام دهند.

 

به طور کلی این رشته، چگونگی برقراری ارتباط و همچنین آموزش، راهنمایی و مشاوره به بیمار و خانواده وی، آشنایی با انواع بیماری‌ها و حوادث اضطراری، شناسایی علائم بیماری، شیوه‌های مراقبت، زمان تزریق و مصرف دارو، انجام کلیه‌ی خدمات پرستاری مربوط به بیماران از قبیل پانسمان، واکسیناسیون و تزریقات می‌باشد. علاوه بر این، مسئولیت مدیریت بخش (اولویت رسیدگی به بیماران)، ایجاد ارتباط بین خانواده بیمار با پزشک و... برعهده‌ی پرستاران می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: از آنجا که پرستاری رشته‌ای است که با عشق و علاقه آمیخته شده است، لذا فارغ‌التحصیل این رشته باید از حس انسان‌دوستی برخوردار باشد و آماده‌ی تحمل دشواری‌ها و ناملایماتی باشد که ممکن است از سوی بیمار یا اطرافیان وی متوجه او شود. باید فردی منظم و دقیق باشد. صبر و حوصله و توانایی برقراری ارتباط منسب، از دیگر ویژگی‌های لازم در این رشته می‌باشد. سلامتی جسمی پرستاران مهم بوده و نباید مشکلاتی از قبیل لکنت زبان یا لرزش دست (به علت انجام کارهای ظریف) داشته باشند. از لحاظ درسی، تسلط در دروس زیست‌شناسی، شیمی و زبان انگلیسی مهم می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مشغول به کار شوند و یا اینکه به عنوان مربی بهداشت در مدارس و مراکز مهدکودک مشغول به کار شوند. به طور کلی پرستاران در تمام بخش‌هایی که به بهداشت و درمان مربوط می‌شود، مشغول به کار می‌شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: بهداشت روانی ـ پرستاری در فوریت‌ها ـ بیماری‌های داخلی، عفونی و پرستاری‌های مربوط ـ اصول و روش آموزش به بیمار ـ کودکان و پرستاری مربوط 1 و 2

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: امکان ادامه‌ی تحصیل تا مقطع دکتری فراهم است.

 

کارشناس مامایی

 

هدف از این رشته، تربیت متخصصانی در زمینه‌ی زایمان و مراقبت‌های بهداشتی مربوط به آن می‌باشد که از قدیم این شغل وجود داشته است، ولی امروزه با پیشرفت علم، این توانایی به صورت علمی درآمده است. تفاوت مامایی در امروز و دیروز، دانشی است که بر مشاهده، آموزش، پیشگیری، تحقیق، تشخیص و  درمان استوار شده است. این رشته به مشاوره‌ی قبل، بعد و هنگام ازدواج، آموزش و نحوه‌ی تنظیم خانواده، مراقبت در دوران بارداری، زایمان طبیعی و... می‌پردازد.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجویان این رشته باید دارای عشق و علاقه و صبر و حوصله‌ی بالایی باشد. همچنین یک ماما باید دارای خونسردی بسیار بالایی باشد تا در زمان حساس زایمان بتواند بیشترین و بهترین کمک را برای نجات جان دو نفر «مادر و نوزاد» انجام دهد. دقت لازم برای توجه به مسائل ظریف و حیاتی، ضروری است.

 

چشم‌انداز شغلی: از مراکزی که یک ماما می‌تواند در آنجا مشغول به کار شود، می‌توان به بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی اشاره کرد. امکان دایر کردن مطلب و ارائه‌ی خدمات بهداشتی، برای کارشناسان مامایی وجود دارد.

 

برخی از واحدهای درسی: روانپزشکی مامایی ـ ‌ژنتیک ـ نوزادان ـ بهداشت مادر و کودک و خانواده ـ جنین شناسی ـ مقررات پزشکی قانونی

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: این رشته تا مقطع دکتری ارائه می‌گردد.

 

دامپزشکی

 

دامپزشکی، علم شناخت بیماری‌های دامی اعم از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان یا بیماری‌های خاص دام، پیشگیری از بیماری‌ها، معالجه‌ی بیماری‌ها و همچنین علم تغذیه‌ی انسان و دام است. اگر به صورت کلی به این اهداف نظر بیافکنیم، متوجه این نکته خواهیم شد که در نهایت، تمام فواید این مهارت‌ها به انسان بازمی‌گردد تا بتواند جامعه‌ای فعال و سالم بار بیاورد. با توجه به اینکه بخش عمده‌ی منابع غذایی انسان، از منابع دامی تهیه می‌شود، شناسایی بیماری‌های دام و خصوصاً بیماری‌های مشترک انسان و دام اهمیت روز افزون یافته است.

 

توانایی و استعداد لازم: یک دامپزشک باید در وهله‌ی اول، یک زیست‌شناس خوب باشد و در درجه‌ی بعد، به زبان انگلیسی تسلط داشته و قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان دامپزشکی می‌توانند در مراکز مختلفی از جمله سازمان دامپزشکی، مؤسسه‌ی تحقیقات و تولید واکسن، شرکت‌های تولید دارو و فرآورده‌های دامی و یا در کلینیک‌های دامپزشکی مشغول به کار شوند.

 

برای از واحدهای درسی: جراحی عمومی دام‌های کوچک ـ مامایی دامپزشکی ـ ژنتیک حیوان ـ تکثیر و پرورش ماهی ـ اصول معاینه‌ی دام ـ انگل‌شناسی و بیماری‌های انگلی 1 و 2 و 3 و 4 ـ بیماری‌های مشترک انسان و دام

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: فارغ‌التحصیلان پس از گذراندن دوره‌ی دکترای عمومی دامپزشکی در صورت تمایل می‌توانند در گرایش‌های: جراحی، علوم تشریحی، آسیب‌شناسی، انگل‌شناسی و... ادامه‌ی تحصیل دهند.

 

 

 

زیست‌شناسی

 

رشته‌ی زیست شناسی دارای سه گرایش عمده 1ـ علوم گیاهی 2ـ علوم جانوری 3ـ زیست دریا می‌باشد، که توضیح هر کدام در زیر آمده است:

 

ـ گرایش علوم گیاهی: این گرایش که یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی است، به مطالعه‌ی گیاهان می‌پردازد، و دارای دو بخش عمده‌ی «فیزیولوژی» و «سیستماتیک» می‌باشد، که بخش فیزیولوژی به شناخت ساختمان گیاهان و بخش سیستماتیک به طبقه‌بندی گیاهان می‌پردازد. به طور کلی می‌توان خاطرنشان ساخت، به خاطر اهمیت درخت در زندگی انسان‌ها و نقش این موجود زنده در تعادل طبیعت، این رشته تأسیس شده است.

 

برخی از واحدهای درسی: ازدیاد گیاهان ـ انتقال مواد در گیاه ـ اکولوژی گیاهی ـ قارچ‌شناسی

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیل این رشته در مقطع کارشناسی، به علت داشتن اطلاعاتی پایه و سطحی، بیشتر به عنوان دبیر، جذب آموزش و پرورش می‌شود، اما تحصیل در مقاطع بالاتر امکان اشتغال در مؤسسات تحقیقاتی را نیز فراهم می‌کند.

 

ـ گرایش علوم جانوری: این گرایش، به مطالعه‌ی مسائل مربوط به جانداران می‌پردازد و دارای 3 بخش 1ـ جانورشناسی 2ـ فیزیولوژی جانوری 3ـ بافت‌شناسی و جنین شناسی می‌باشد. به کمک این بخش‌ها، می‌توان گونه‌های مختلف جانوری را شناسایی کرد و از آنها در برقراری تعادل اکولوژی محیط زیست بهره برد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برخی از واحدهای درسی: زیست انگل‌ها، جانورشناسی، حشره شناسی، فیزیولوژی مقایسه‌ای

چشم‌انداز شغلی: بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته، محدود به آزمایشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و محیط زیست می‌باشد.

 

گرایش زیست دریا: در این گرایش برخلاف گرایش علوم جانوری و علوم گیاهی که به بررسی موجودات ساکن در خشکی می‌‌پردازند، مطالعات صرفا به موجودات آبزی متمرکز می‌شود و به بررسی شرایط محیطی آبزیان از قبیل: ویژگی‌ محیط آبی و بیولوژی آبزیان می‌پردازد.

 

برخی از واحدهای درسی: ماهی شناسی، انگل‌ها و بیماری‌های انگلی آبزیان، اصول تکثیر و پرورش آبزیان

 

برخی از واحدهای درسی: رشد و نمو گیاهی، بافت شناسی، ژنتیک، بیوفیزیک، بیوشیمی، اکولوژی، میکروبیولوژی

 

چشم‌انداز شغلی: از آنجا که فارغ‌التحصیلان این گرایش در مراکز پرورش ماهی و شیلات جذب بازار کار می‌شوند، گستره وسیعی را از لحاظ بازار کار برای این رشته نمی‌توان متصور شد.

 

زیست شناسی سلولوی و مولکولی

 

این رشته در 5 گرایش عمده شامل: 1ـ میکروبیولوژی 2ـ علوم سلولی و مولکولی 3ـ ژنتیک 4ـ بیوشیمی 5ـ بیوفیزیک ارائه می‌شود و از آنجا که گرایش‌های بیوشیمی و بیوفیزیک در هیچ‌کدام از دانشگاه‌ای کشور در مقاطع کارشناسی ارائه نشده است لذا توضیح آندر این رشته مشروح نمی‌گنجد.

 

گرایش میکروبیولوژی: مهم‌ترین تعریفی که می‌توان از آن ارائه کرد این است که، گرایشی از زیست شناسی است که به بررسی و مطالعه میکروارگانیسم‌ها می‌پردازد. علم میکروبیولوژی خود به گرایش‌های 1ـ میکروبیولوژی پزشکی 2ـ میکروبیولوژی غذایی 3ـ میکروبیولوژی صنعتی تقسیم می‌شود.

 

برخی از واحدهای درسی: ژنتیک، ویروس شناسی، بیوفیزیک، بیوشیمی، اکولوژی قارچ شناسی، باکتری شناسی

 

گرایش علوم سلولی و مولکولی: مهم‌ترین مولکول‌هایی که در حیات سلول مؤثر هستند، DNA و RNA می‌باشند که DNA مسئول ذخیره اطلاعات و صدور فرمان‌های سلول و RNA وظیفه انتقال این فرمان‌ها را برعهده دارد و این گرایش، فرآیندهای فوق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی آلی، زیست شناسی سلولی، اکولوژی، فیزیولوژی گیاهی

 

چشم انداز شغلی: از آنجا که این گرایش در علوم پایه طبقه‌بندی می‌شد و علوم پایه در ایران از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار نیتسند، تنها عامل موفقیت میزان علاقه فرد به تحقیق و تفحص می‌باشد.

 

گرایش ژنتیک: عمده توجه ژنتیک بر این مسأله استوار است تا بگوید چگونه مکانیزم‌های سلولی، عامل انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر هستند.

 

برخی از واحدهای درسی: ژنتیک سرطان، ژنتیک پیشرفته، ژنتیک رفتاری، ژنتیک انسانی

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیولوژی جانوری، زیست شناسی پرتوی، آمار زیستی، تکامل

 

چشم‌انداز شغلی: این رشته در ایران هنوز جای خود را باز نکرده است، اما فارغ‌التحصیلان می‌توانند جذب سازمان‌هایی بشوند که تحقیقات ژنتیکی انجام می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به وزارت جهاد کشاورزی، مراکز پژوهشی و انستیتو پاستور اشاره کرد.

 

مهندسی کشاورزی: از آنجا که امروزه کشاورزی به صورت مکانیزه و ماشینی درآمده است و جمعیت جهان رو به افزایش است، لذا تأمین مایحتاج اساسی زندگی انسان‌ها، با کشاورزی صنعتی امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ بنابراین، گستره علم کشاورزی برای این که بتواند به این نیازها پاسخ دهد،‌مستلزم افزایش است. این رشته در 7 گرایش: 1ـ علوم دامی 2ـ زراعت و اصلاح نباتات 3ـ گیاه پزشکی 4ـ علوم و صنایع غذایی 5ـ خاک شناسی 6ـ باغبانی 7ـ ترویج و آموزش کشاورزی به ترتیب متخصص می‌پردازد.

 

گرایش علوم دامی: هر نوع اطلاعات و یا دانشی که به پرورش دام، اصلاح نژاد، بهداشت دام و تولید مطلوب دام بپردازد در این گرایش گنجانده شده و اطلاعاتی را به دانشجو می‌دهد.

 

برخی از واحدهای درسی: پرورش گو شیری، پرورش گوسفند و بز، پرورش زنبور عسل، پرورش طیور، مرتع‌داری، اصول بهداشت دام

 

توانایی و استعداد لازم: هر دانشجو علوم دام باید بداند که بیش‌تر کار این گرایش در دامداری و مزارع و مراتع می‌گذرد. لذا باید علاقه وافری به این گرایش داشته باشد، تا در طول دوره تحصیل سرخورده نشود.

 

چشم انداز شغلی: از آنجایی که دامداری در ایران سنتی می‌باشد، هنوز دامداران به این دانش روی خوش نشان نداده و اعتقاد به برتری تجربه بر علم دارند؛ البته این بدان معنا نیست که هیچ چشم انداز شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته نمی‌توان تصور کرد. با این وجود، می‌توان اشتغال در مؤسسات و آزمایشگاه‌های تغذیه دام و آزمایشگاه‌های اصلاح نژاد را برای فارغ التحصیلان این گرایش متصور شد.

 

گرایش زراعت و اصلاح نباتات: این گرایش به رشد و نمو، میزان عملکرد و تولید گیاهان زراعتی مانند گندم، جو،‌ذرت، چغندر قند، سویا و آفتابگردان می‌پردازد.

 

برخی از واحدهای درسی: علف‌های هرز و کنترل آنها، زراعت نباتات علوفه‌ای، رابطه آب و خاک و گیاه، اطلاح نباتات صنعتی

 

چشم انداز شغلی: فارغ التحصیلان این گرایش هم مانند سایر گرایش‌های کشاورزی، در نهادها و مؤسسات مربوط به کشاورزی، مشغول به کار می‌شود و یا این که با سرمایه‌گذاری می‌تواند شخصا به تولید محصولات کشاورزی بپردازد.

 

گرایش گیاه پزشکی: در این گرایش عمده تمرکز بر روی آفات کشاورزی و یا بیماری‌های گیاهی از قبیل: قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌باشد. بنابراین، دانشجوی این گرایش باید شناخت عمیق و درک صحیحی از این آفات و بیماری‌ها به دست بیاورد تا بتواند از آسیب دیدگی محصولات کشاورزی بکاهد.

 

برخی از واحدهای درسی: حشره شناسی، تکنولوژی مبارزه شیمایی، بیماری های مهم گیاهان زراعی، آفات انباری

 

چشم انداز شغلی: فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و کلینیک‌های گیاه پزشکی مشغول به کار شوند. البته میزان این اشتغال در شهرسان‌ها و استان‌های با قطب کشاورزی بهتر است.

 

گرایش خاک شناسی: این گرایش، عمده تمرکز خود را در شناسایی خاک، بهره برداری از خاک در جهت تولید مواد غذایی، حفاظت از محیط زیست، مدیریک خاک، آب، آلودگی خاک و اصلاح خاک‌های شور و قلیایی گذاشته است.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیک خاک، شیمی خاک، تغذیه گیاه، فرسایش و حقاظت خاک،‌نقشه برداری خاک‌ها

 

چشم‌اندازهای شغلی: فارغ التحصیلان این گرایش هم مانند سایر گرایش‌های رشته مهندسی کشاورزی، می‌توانند در محدوده‌های مزارع و مراتع وزارت جهادکشاورزی، سازمان محیز زیست و منابع طبیعی، شهرداری‌ها و یا بخش‌ خصوصی به فعالیت بپردازند.

 

گرایش باغبانی: در این رشته علاوه بر داشتن علم، باید صاحب ذوق و هنر بوده و به گیاهان به چش موجوداتی بی‌جان نگاه نکنیم. بلکه آنها را موجوداتی محسوب کنیم که در مقابل هر کنش ما واکنشی از خود بروز می‌دهند. در این رشته، بررسی‌های دقیق بیولوژیکی، باعث بهتر شدن کمیت و کیفیت محصولات باغی شده است.

 

برخی از واحدهای درسی: گلکاری، سبزی کاری عمومی، فیزیولوژی بعد از برداشت، حاصلخیزی خاک و کودها، ازدیاد نباتات

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته در صورت داشتن سرمایه، می‌توانند شغل پردرآمدی را انتظار داشته باشند، در غیر این صورت، آن‌ها یا جذب مراکز خصوصی باغداری می‌شوند و یا در سازمان برنامه و بودجه و یا وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار می‌شوند.

 

گرایش ترویج و آموزش کشاورزی: هدف این گرایش ترویج روش‌های نو و بهینه در نگهداری و تولید محصولات کشاورزی بین کشاورزانی است که به صورت سنتی به این کار اشتغال دارند، که این کار به نوبه خود کار دشوار و طاقت‌فرسایی می‌باشد، چون فارغ‌التحصیلان این رشته باشد تمام مطالبت و نکات علمی را به زبانی همه فهم و قابل درک برای عموم کشاورزان دربیاورند که این آموزش خود به دو صورت تئوری و عملی می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: مقدمات مردم شناسی عشایری، اصول ترویج کشاورزی، اصول آموزش بزرگسالان، آموزش سمعی و بصری

 

چشم‌اناز شغلی: همانطور که از عنوان این رشته برمی‌آید، عمده فعالیت این گروه از فارغ‌التحصیلان، بیش‌تر در روستاها و نقاط دارای کشاورزی سنتی تعریف می‌شود، لذا فارغ‌التحصیلان می‌توانند در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشغول به کار شوند.

 

مهندسی منابع طبیعی

 

کارشناسان منابع طبیعی با بررسی علم اکولوژی، حل مسائل زیست محیطی، ارائه طرح‌های عملی برای حفظ و توسعه پوشش گیاهی، بهره‌برداری صحیح از اراضی مطابق با قابلیت آنها، توسعه فعالیت آبخیزداری و مدیریت آب و خاک می‌کوشند تا جلوی آسیب‌های تکنولوژی را گرفته و نگذارند تا این غول افسار گسیخته بیش از این، دنیای زیبای انسان‌ها را به تسخیر خود درآورد. این رشته در 5 گرایش 1ـ محیط زیست 2ـ مرتع و آبخیزداری 3ـ جنگلداری 4ـ شیلات 5ـ علوم و صنایع چوب و کاغذ ارائه می‌شود.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ التحصیلان این رشته در سازمان‌های گوناگونی از قبیل: سازمان حفاظت محیط زیست شهرداری‌ها، مهندسین مشاور، وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان توسعه و برنامه‌ریزی، وزارت صنایع و وزارت نفت مشغول به کار خواهند شد.

 

گرایش مرتع و آبخیزداری: کار اصلی متخصصان این گرایش، بررسی میزان فرسایش خاک و تأثیر آن در پر شدن مخازن سدها، اصلاح آبراهه‌ها، توجه و تمرکز بر پوشش گیاهی و بررسی این که چگونه می‌توان از این مراتع بیش‌ترین بهره‌برداری را کرد، همچنین مبارزه با سیلاب‌ها از طریق کاشت نهال می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این گرایش، در شرکت‌های دولتی، خصوصی و مرتبط با وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات مراع و موسسه تحقیقات خاک مشغول به کار خواهند شد.

 

گرایش شیلات: هدف این رشته مهندسی، پرورش و آموزش کارشناسان و متخصصان در زمینه علوم مختلف از جلمه: بیولوژی جانوری، گیاهی و اکولوژی دریائی به عنوان زیربنای شیلات می‌باشد و دانشجویان درباره آبزیان آب‌های داخلی و دریایی، نحوه تکثیر و پرورش آبزیان، صید و صیادی و نحوه عمل آوری فرآورده‌های دریایی مطالعه می‌کنند.

 

چشم‌انداز شغلی: از آنجا که این صنعت نقش مهمی در ایجاد شغل بازی می‌کنند، لذا فارغ‌التحصیلان این رشته، با توسعه فعالیت‌های آبزی و پروری، بازسازی ذخایر دریای خزر و منابع آبی داخلی، ترویج مصرف آبزیان پرورشی، بهبود کیفیت عرضه آبزیان پرورشی، افزایش راندمان و بهبود کیفیت آبزیان پرورشی، شناسایی و مطالعه اراضی مستعد توسعه پرورش آبزیان، نقش مهمی در ارتقای صنعت شیلات به عهده خواهند داشت.

 

گرایش جنگلداری: این گرایش مجموعه‌ای از علوم و فنون است که برای شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها، تربیت، پرورش وبهره‌برداری مستمر از تولیدات جنگلی، روش‌های مختلف قطع و حمل درختان قطع شده، جاده‌سازی در جنگل و مهم‌تر از همه، ‌حفاظت احیا توسعه مناطق جنگلی به عنوان تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی و منبع تولید‌کننده چوب به‌کار گرفته می‌شود.

 

چشم انداز شغلی: شغل‌های مناسب با این گرایش عبارتند از: کارشناسی در طرح‌های جنگل‌کاری و جنگل‌داری وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و سازمان محیط زیست

 

گرایش علوم و صنایع چوب و کاغذ: این گرایش، مجموعه علوم و فنوی است که با فراگیری آنها، دانشجویان در زمینه نحوه رویش و تولید چوب و عوامل موثر بر آن، طبقه‌بندی و درجه‌بندی چوب‌ها و کاغذها و نحوه تولید آنها، آگاهی لازم را کسب خواهند کرد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند به عنوان مدیر فنی در بخش‌های دولتی یا خصوصی مجتمع‌های چوب و کاغذ و کارخانجات تولید چوب فعالیت کنند و یا به عنوان کارشناس در دفاتر فنی سازمان جنگل‌ها و مراتغ مشغول به کار شوند.

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: امکان تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد فراهم است. همچنین فارغ التحصیلان می‌توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.

 

 

 

علو تغذیه: این رشته به رژیم درمانی، اصول علم تغذیه و نحوه تغذیه مناسب برای حفظ سلامت بدن می‌پرازد و در مرحله بعدی به بررسی این نکته که چه فرآیندی روی مواد غذایی خورده شده انجام می‌گیرد تا آن‌ها جذب یا دفع شوند و رژیم درمانی یعنی نوع رژیم غذایی در بیماری‌های مختف را مشخص می‌کند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید در دروس زیست و شیمی تبحر داشته باشد. کارشناس این رشته باید دارای روحیه خدماتی باشد تا بتواند با صبر و حوصله بیمار را راهنمایی کند.

 

چشم انداز شغلی: فارغ التحصیلان این گرایش می‌توانند دفتر مشاور غذایی دایر کنند و مشغول به کار شوند (که برای این مورد باید سه سال سابقه کار در بیمارستان داشته باشند) و یا این که در بیمارستان‌ها و در کنار پزشکان مشغول به انجام خدمت شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: اقتصاد غذایی و برنامه‌ریزی، میکروب شناسی مواد غذایی، فیزیولوژی تغذیه، اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی، بهداشت و مسمومیت‌های غذایی

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری میسر است.

 

 

 

علوم و صنایع غذایی: در واقع رشته علوم و صنایع غذایی،‌دانشجویان، تکنولوژی صنایع غذایی مختلف از قبیل: صنایع لبنیات، غلات، گوشت، روغن، سبزیحات و میوه‌ها را فرا می‌گیرند همچنین در زمینه‌های صنایع نگهداری مواد غذایی، بسته‌بندی و کنترل کیفی مواد غذایی آموزش می‌بینند. به زبان دیگر دانشجوی این رشته یاد می‌گیرد که چگونه فرآیندهای عمر مواد غذایی را ضمن حفظ کیفیت و ارزش غذایی آن، طولانی‌تر کند.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجو باید در دروس پایه که شامل: شیمی، زیست‌شناسی و آمار و احتمالات می‌باشد، تبحر کافی داشته باشد. در ضمن دانشجوی این رشته باید آمادگی کار در حومه شهرهای بزرگ و یا در شهرهای کوچک را داشته باشد، زیرا تمام واحدهای تولیدی مواد غذایی در این نواحی متمرکز شده‌اند.

 

چشم‌اندازهای شغلی: امکان اشتغال در کارخانه‌ها و یا کارگاه‌ها و دایر کردن واحدهای تولیدی خصوصی وجود دارد.

 

فیزیوتراپی: در این رشته، با استفاده از یک سری وسایل، مثل ابزارهای الکترونیکی در جهت رفع معلولیت، کاهش علایم بیماری‌های مفاصل، عضلات و اعصاب تلاش می‌شود. قابل ذکر است که در بیش از نیمی از بیماری‌ها باید از فیزیوتراپی در کنار دارو درمانی استفاده کرد.

 

به طور مثال، در بیماری‌های عصبی، مثل سکته‌های مغزی و یا ضربه‌های مغزی، شکستگی‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های زنان و زایمان و نازایی، انواع جراحی‌های داخلی و به عبارت دیگر، در کل بیماری‌ةای اسکلتی و اکثر بیماری‌های عصبی و عضلانی فیزیوتراپی انجام می‌شود.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید در دروس فیزیک و زیست شناسی دارای دیدی وسیع باشد و نکته مهم‌تر این که فارغ التحصیلان این رشته باید با انسان‌های گوناگونی که هر یک خود دچار سوانحی شده‌اند روبه‌رو شوند و به این علت نیازمند صبر و حوصله و روحیه قوی هستند.

 

چشم‌انداز شغلی: با توجه به استقلال فارغ التحصیلان این رشته در تاسیس کلینیک فیزیوتراپی و عدم وابستگی به پزشکان متخصص، آینده شغلی مناسبی را می‌توان پیش بینی کرد.

 

برخی از واحدهای درسی: الکتروتراپی، ماساژ و اصول درمان‌های دستی، فیزیوتراپی، حرکت درمانی، اندام‌های مصنوعی و وسایل کمکی

 

 

 

علوم آزمایشگاهی: این رشته از معدود رشته‌هایی است که به صورت ناپیوسته و تا مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. فارغ‌التحصیالن در مقطع کاردانی، با نمونه‌برداری مدفوع، ادرار و خون می‌تواند در تشخیص بیماری به پزشک و یا درمانگر کمک شایانی را انجام دهد. فارغ التحصیلان کارشناسی، با آزمایش‌های تخصصی هورمون‌شناسی و ایمولوژی و بخش‌های نمونه‌برداری، بر نحوه کار کاردان علوم آزمایشگاهی نظارت می‌کند. اخیرا این رشته از ابتدا در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجویان این رشته باید علاقه‌مند به کار عملی باشند و نباید به بو یا آزمایش ادرار و مدفوع حساس باشند و یکی دیگر از توانایی‌های لازم، داشتن تبخر در دروس شیمی و زیست‌شناسی می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ التحصیلان این رشته معمولا در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مشغول به کار می‌شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: خون‌شناسی، ویروس‌شناسی پزشکی، بیوشیمی بالینی، بافت‌شناسی، قارچ‌شناسی پزشکی، انگل و حشره‌شناسی پزشکی

 

 

 

شیمی: از گروه ریاضی و تجربی دانشجو می‌پذیر. شیمی علم اتم‌ها، پیوندها و مولکول‌هاست، دانشی که می‌تواند خواص ماده، تغییرات و شیوه تولید آن‌ها را از هسته اتم گرفه تا کهکشان‌ها بررسی کند. رشته شیمی، رشته‌ای است که متخصصان آن می‌توانند به ابداغ و نوآوری دس بزنند. رشته شیمی دارای 2 بخش علم شیمی و صنایع شیمی است که علم شیمی به عنوان یک علوم پایه، زیربنای علوم مختلفی چون: بیولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و رشته‌های متعدد مهندسی، رشه شیمی دارای 2 گرایش محصل و کاربردی است.

 

در گرایش محض دانشجو در 4 گرایش اصلی علم شیمی که عبارتند از: شیمی آلی، معدنی، تجزیه و شیمی فیزیک، دروسی را مطالعه می‌کند اما در شیمی کاربردی دروس پایه شیمی، کمتر مطالعه می‌شوند و دانشجو دروسی مانند صنایع شیمیایی و تصفیه آب و فاضلاب را می‌گذراند.

 

توانایی و استعدادهای لازم: نیاز به مهارت‌های ذهنی و استدلالی دارد. حتی می‌توان گفت قدرت استدلال بیش از قدرت حافظه در این رشته اهمیت دارد. دانشجو باید در دروس ریاضی، شیمی و فیزیکی قوی باشد و رشته شیمی را دوست داشته باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: تعدادی از فارغ التحصیلان شیمی جذب صنایع شیمیایی مختلف مثل رنگ سازی، چرم سازی، پتروشیمی، مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی می‌شوند و در بخش آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت محصولات شیمیایی یا واحد تولید آن‌ها کار می‌کنند.

 

برخی از واحدهای درسی:شیمی معدنی 1 و 2، کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی، روش استفاده از متون علمی شیمی، جداسازی و شناسایی ترکیبات آلی، شیمی فیزیک 1 و2

 

ادامه تحصیل در مقطع بالاتر: دوره کارشناسی ارشد شامل 5 گرایش بوده و دوره دکتری نیز در دو قسمت آموزشی و پژوهشی ارائه می‌شود.

 

 

 

بیوتکنولوژی: اساس و پایه این رشته،‌ انتقال ژن‌های یک موجود به موجود دیگر و فعال ساختن آنها در موجود جدید است. این رشته در صنایع دارویی، غذایی، پزشکی، شیمیایی و کشاورزی وارد شده است. رشته بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان رشته‌ای مهندسی علوم پایه است که قلمرو آن حداقل 33 حوزه تخصصی علوم را دربرمی‌گیرد. رشته بیوتکنولوژی از سه مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل شده است. دانشجوی این رشته می‌بایست به طور موفقیت آمیز 132 واحد دروس مشترک معرفتی، نظارتی، علوم پایه، پزشکی و مهندسی و مبانی بیوتکنولوژی، به اضافه آموختن زبان انگلیسی در حد 550 نمره تافل و آشنایی کامل با یک زبان برنامه‌نویسی کامپیوتر را بگذراند. دانشجیان این رشته برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید شرایط لاطم را داشته باشند یعنی باید میانگین معدل بالایی داشته باشند.

 

بیوتکنولوژی شامل 6 گرایش متفاوت از قبیل، بیوتکنولوژی محیطی دریایی، بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی پزشکی بیوتکنوروژی میکروبی، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی مولکولی، بیوتکنولوژی کشاورزی و فرآورش زیستی می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: از بین دوطلبان ریاض و تجربی دانشجو می‌پذیرد. پذیرش از دانشجویانی است که از نظر بهره هوشی، قدرت درک و استعداد و توان نوآوری و خلاقیت خودآموزی و استفاده مناسب از وقت، انگیزه شدید به یادگیری و توانایی‌های ذهنی و روانی، سرآمد دیگران هستند. نیمی از پذیرفته شدگان این رشته به داوطلبانی اختصاص دارد که در مرحله ماقبل نهایی المپیادهای دانش آ«وزی، ریاض، فیزیک، شیمی، کامیوتر، زیست شناسی پذیرفته شده باشند و نیمی دیگر از طریق آزمون سراسری وارد می‌شوند در ضمن از پذیرفته شدگان این رشته مصاحبه عملی به مل آید.

 

چشم انداز شغلی: یک رشته جدید است و بی شک مدتی زمانی می‌خواهد بود تا فارغ التحصیلان آن جایگاه خود را پیدا کنند. اما به این معنا نیست که برای فارغ التحصیلان کار مهیا نباشد. از سوی دیگر فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان نیروی انسانی متخصص، برای مدیریت میانی و هدایت امور فنی خطوط توید مزار و آزمایشگاه‌های مشغول به فعالیت شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: بیوشیمی ساختمانی، فیزیک جدید، زیست شناسی پرتوری، زیست‌شناسی سلولی، مولکولی، مکانیک سیالات، انتقال جرم، موازنه جرم انرژی

 

 

 

مهندسی فضای سبز

 

با گسترش شهرها، روزبه‌روز کمبود فضاهای سبز یا مناظر طبیعی را بیشتر در پیرامون خود حس می‌کنیم. مهندسی فضای سبز عامل حفظ و ایجاد فضای سبز و ایجاد انواع پارک‌ها به منظور کمک به سلامت چسم و روان شهروندان می‌باشد. حفاظت و نگهداری از منابع موجود گیاهی یا استفاده از گیاهان زینتی در محوطه‌های مسکونی، تجاری و خیابان‌ها، ضمن ایجاد مناظر زیبا، کیفیت زندگی در شهرها را ارتقا می‌بخشد.

 

توانایی و استعداد لازم: آشنایی با علم کشاورزی اعم از خاک‌شناسی، هواشناسی و.... علاقه به طراحی و نقشه‌کشی فضای سبز و داشتن دید هنری و خلاقیت به موفقیت در این رشته کمک می‌کند.

 

چشم‌انداز شغلی: مهندسین فضای سبز می‌توانند در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت مسکن و شهرسازی مشغول به کار شوند. همچنین در بخش خصوصی به عنوان مدیر، ناظر و یا مجری طرح فضای سبز می‌توانند فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: آبیاری عمومی ـ درختان و درختچه‌های زینتی ـ خاک‌شناسی عمومی ـ گیاهان آپارتمانی ـ طراحی محوطه‌های ویژه ـ طراحی کاشت ـ گیاهان زینتی

 

 

 

فناوری اطلاعات سلامت

 

فناوری اطلاعات سلامت (HIT: Health Information Technology)، مدیریت فراگیر اطلاعات در خصوص سلامت جامعه را توصیف می‌کند. به کمک متخصین این رشته می‌توان کیفیت سلامت و اثربخشی آن را بهبود بخشید. همچنین مبادله‌ی اطلاعات میان بخش‌های مختلف نظیر مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و شرکت‌های بیمه از طریق این فناوری صورت می‌گیرد.

 

به طور کلی هدف از ایجاد این رشته، ارتقا سطح کیفی مراقبت‌های بهداشتی، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از خطاهای پزشکی، افزایش کیفیت مدیریت مراکز بهداشتی، تشخیص به هنگام بیماری‌های عفونی و ایجاد پرونده‌ی الکترونیک سلامت برای هر فرد در جامعه می‌باشد.

 

این رشته در واقع شباهت بسیاری به رشته‌ی مدارک پزشکی دارد. البته دروس برنامه‌نویسی و مدیریتی، به صورت حرفه‌ای‌تر ارایه می‌گردد.

 

 

 

کارشناسی گفتار درمانی

 

یک گفتار درمانگر سعی خواهد کرد با روش‌های غیرپزشکی و بدون استفاده از دارو، اختلالات گفتاری و تلفظی بیمار را رفع کند. این اختلالات می‌توانند منشأ ژنتیکی یا اکتسابی داشته باشند. افراد ناشنوا، کسانی که دچار ضایعات مغزی شده‌اند، عقب‌ماندگان ذهنی و افرادی که تارهای صوتی آنها دچار آسیب شده باشد، برای برقراری رابطه‌ی کلامی صحیح با دیگران احتیاج به یاری یک متخصص در این رشته خواهند داشت. وی با ارزیابی میزان آسیب‌دیدگی، کمک به روان شدن گفتار و تلفظ صحیح کلمات خواهد نمود تا بیمار ارتباط کلامی بهتری با دیگران برقرار کند. رشته‌ی گفتار درمانی یکی از زیرمجموعه‌های علوم توان‌بخشی می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: چون مراجعه‌ کنندگان ممکن است دارای شرایط سنی متفاوت و لهجه‌های مختلف و حتی گویش‌های محلی باشند،  متخصصین این رشته باید از صبر و حوصله‌ی کافی برخوردار باشند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مراکز بهداشت، مراکز توانبخشی، مراکز آموش و پرورش کودکان استثنایی مؤسساتی که حوزه‌ی فعالیت‌شان در رابطه با افراد ناشنوا یا کم‌شنوا می‌باشد، استخدام شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیک صوت ـ آناتومی و فیزیولوژی مکانیزم گفتار ـ مبانی شنوایی‌سنجی ـ رشد طبیعی گفتار و زبان ـ آواشناسی ـ زبان‌شناسی ـ اختلال در خواندن

 

 

 

کارشناسی شنوایی‌سنجی

 

شنوایی‌سنجی علم شناخت و مطالعه‌ی اختلالات شنوایی می‌باشد. تشخیص کم‌شنوایی، تجویز سمعک و تنظیم آن متناسب با میزان ناشنوایی بیمار، محور اصلی فعالیت یک شنوایی‌شناس خواهد بود.

 

امروزه کودکان ما در بدو ورود به مدرسه توسط شنوایی‌شناسان غربال‌گری می‌شوند. اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌شود که بدانیم افت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان به علت کاهش میزان شنوایی آنها می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: دانشجوی این رشته باید به علم فیزیک به خصوص مبحث صوت علاقه‌مند باشد. در ضمن چون این رشته در کشور ما رشته‌ی جدیدی محسوب می‌گردد بیشتر کتب درسی آن به زبان انگلیسی است و در نتیجه دانشجو باید به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند علاوه بر اشتغال در بیمارستان‌ها، خود به همراه پزشک گوش و حلق و بینی، کلینک شنوایی سنجی دایر کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: بیماری گوش و روش‌های درمان ـ فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق و بینی ـ آواشناسی ـ فیزیولوژی اختلالات شنوایی ـ مبانی علم گفتار ـ شنوایی شناسی تشخیصی

 

 

 

کارشناسی بینایی سنجی (اپتومتری)

 

بینایی سنجی، علم مراقبت‌های اولیه بینایی است. کارشناسان این رشته مسئولین حفظ سلامت چشم و بینایی هستند. وظیفه‌ی یک اپتومتریست تشخیص و تصحیح عیوب انکساری چشم نظیر نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‌باشد. وی با تعیین عدسی‌های مناسب جهت رفع این عیوب اقدام خواهد کرد. همچنین تشخیص بیماری‌های چشمی نظیر تنبلی چشم، انحرافات چشمی و اختلالات دید نیز در حیطه‌ی تخصیص وی قرار می‌گیرد. بررسی کارشناسی روی محیط‌های کار و تحصیل از نظر روشنایی و حفاظت بینایی نیز از دیگر مسئولیت‌های آنان است.

 

توانایی و استعداد لازم: علاقه‌مند بودن به فیزیک به خصوص مباحث نور و ویژگی‌های آن بسیار مهم است. یک بینایی سنج لازم است دارای حوصله‌ی بسیار داشته باشد تا با دقت بتواند نمره‌ی عینک را تعیین کند. گاهی تعیین نمره‌ی عینک یک فرد مسن یا کودک، کاری مشکل خواهد بود.

 

چشم‌انداز شغلی: دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند به صورت مستقل اقدام به افتتاح مطب نموده، همچنین به عنوان مشاور بهداشت چشم و بینایی در بسیاری از محیط‌های آموزشی، نظامی، دولتی و صنایع فعالیت نمایند.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیک نور ـ اورژانس‌های چشم ـ آسیب‌شناسی عمومی ـ تشریح و بافت‌شناسی چشم ـ فیزیولوژی اپتیک

 

 

 

کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی ـ درمانی

 

به منظور اداره‌ی موثرتر و برنامه‌ریزی بهتر و سازمان‌دهی فعالیت مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، مراکز اموزش عالی به تربیت مدیران خدمات بهداشتی می‌پردازند. همسو کردن علم مدیریت با مبانی بهداشت و درمان نه تنها موجب افزایش کارایی بلکه باعث اثربخشی بهتر فعالیت مراکز بهداشتی و درمانی خواهد شد.

 

توانایی و استعداد لازم: برخورداری از روحیه‌ی مناسب جهت ایجاد روابط عمومی خوب، توان مدیریت مسائل، توانایی کنترل محیط و قاطع بودن، از توانایی‌های لازم برای داوطلبان خواهد بود.

 

برخی از واحدهای درسی: روان‌شناسی عمومی ـ اقتصاد ـ اصول و مبانی مدیریت ـ مدارک پزشکی ـ طراحی و تجهیز بیمارستان ـ اپیدمیولوژی و عفونت‌های بیمارستانی

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند تا مقطع دکترای تخصصی ادامه تحصیل بدهند. امکان تغییر رشته نیز در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانند رشته‌های زیر را در مقاطع بالاتر انتخاب کنند:

 

اپیدمولوژی، مدارک پزشکی، مهندسی پزشکی، اقتصاد بهداشت، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی.

 

 

 

کاردانی بهداشت حرفه‌ای

 

در عصر حاضر، گاهی عوامل خطرآفرین در محیط کار، انسان را دچار آسیب‌های فیزیکی و روانی بسیاری می‌کنند. حوادث ناشی ازکار سومین علت مرگ و میر در جوامع پیشرفته می‌باشد که هزینه‌های بسیاری را بر اقتصاد ملی یک کشور وارد می‌کند. به منظور حفظ سلامتی کارگران، کارشناس بهداشت حرفه‌ای می‌کوشد تا ضمن شناسایی عوامل خطرزای فیزیکی و شیمیایی و حذف آنها، درصد آسیب‌رسانی را به حداقل برساند که این امر در سه مرحله‌ی شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل خطرساز انجام می‌گیرد.

 

توانایی و استعداد لازم: بسیاری از وزارتخانه‌ها و همچنین سازمان‌ها و شرکت‌ها و کارخانجات مانند ذوب‌آهن، هواپیمایی کشوری و ایران خودرو و... دارای واحد بهداشت حرفه‌ای هستند که مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌باشند.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی تجزیه ـ بیوشیمی ـ شناسایی عوارض شیمیایی ـ سم‌شناسی صنعتی ـ حوادث ناشی از کار ـ ایمنی در صنعت

 

 

 

کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)

 

تحصیلان این رشته در مقطع کاردانی صورت می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان این دوره با فرا گرفتن مطالب مربوط به اشعه‌ی ایکس، اعم از طرز تولید، حفاظت در مقابل پرتوهای یون‌ساز و تشعشعات حاصل از مواد رادیواکتیو، قادر خواهند بود دوره‌های درمانی (پرتودرمانی و شیمی درمانی) بیماران سرطانی را تحت نظارت پزشک متخصص انجام دهند.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته در مراکز خدمات بهداشتی، بیمارستان‌ها، مراکز خصوصی پرتونگاری به کار مشغول خواهند شد.

 

برخی از واحدهای درسی: آناتومی ـ بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی ـ تکنیک‌های پزشکی هسته‌ای ـ فیزیک عمومی ـ رادیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یون‌ساز

 

 

 

کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)

 

در تکنولوژی پرتوشناسی، از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود تا تصویربرداری از اعضای مختلف بدن صورت گیرد. بدین ترتیب تشخیص بیماری‌ها برای پزشک راحت‌تر و مطمئن‌تر صورت خواهد گرفت.

 

دانشجویان این رشته، ضمن آشنایی با دستگاه‌های تصویربرداری باید مبانی علم فیزیولوژی و آناتومی را نیز فراگیرند. برخی از این تصویربرداری‌ها پیشرفته‌ترند و تخصصی‌تر هستند مانند C.T و MRI که تفسیر مناسب این تصاویر نیز بر عهده‌ی دکتر رادیولوژیست می‌باشد.

 

توانایی و استعداد لازم: علاقه به درس زیست‌شناسی و ریاضی و فیزیک اهمیت بسیاری دارد. همچنین داوطلب باید به کار در محیط‌های بیمارستانی نیز علاقه‌مند باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: در مقطع کاردانی بیشتر تصویربرداری‌های ساده مثل تصویربرداری از دست و پا صورت می‌گیرد. اما در مقطع کارشناسی تصویربرداری‌ها تخصصی‌تر هستند مانند تصویربرداری از عروق و اعضای داخلی بدن.

 

فارغ‌التحصیلان این رشته در مراکز بیمارستانی و مؤسسه‌های تصویرنگاری جهت آماده‌سازی و کار با دستگاه‌های مختلف رادیوگرافی استخدام خواهند شد.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیولوژی انسان ـ تشری ـ اصطلاحات پرتوشناسی ـ فیزیک پرتوها ـ روش‌های پرتونگاری ـ ارزیابی تکنیکی فیلم‌های پرتونگاری

 

 

 

کاردانی هوشبری

 

کار فارغ‌التحصیلان این رشته کمک به بی‌هوش ساختن بیمار تحت نظارت یک متخصص می‌باشد. در طول بی‌هوشی مراقبت‌های قلبی و تنفسی و در پایان عمل بیدار کردن بیمار، توسط متخصصین هوشبری انجام خواهد گرفت.

 

برخی از واحدهای درسی: روش‌های بیهوشی، فیزیولوژی ـ میکروب‌شناسی و استریلیزاسیون ـ اصطلاحات بیهوشی ـ روش‌های احیای قلبی و ریوی ـ داروشناسی اختصاصی

 

 

 

کاردانی تکنولوژی پزشکی هسته‌ای

 

روز به روز شاهد پیشرفت علم در زمینه‌ی رادیو داروها و یا به عبارتی داروهای رادیواکتیو هستیم. از این رو آموزش چگونگی استفاده‌ی صحیح از این داروها و حفاظت در مقابل اشعه‌ی یون‌ساز آنها اهمیت بسیاری برای بیماران دارد. دانش‌آموختگان این رشته در مراکز درمانی تشخیص پزشکی هسته‌ای بیماران را راهنمایی خواهند نمود.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیولوژی انسانی و فیزیوپاتولوژی ـ بافت‌شناسی ـ فیزیکی تشعشع و مواد رادیواکتیو ـ شناخت دستگاه‌های پزشکی هسته‌ای

 

 

 

زمین‌شناسی

 

در زمین‌شناسی، منشأ زمین، تاریخ و ساختمان زمین، مواد تشکیل دهنده‌ی آن، منابع طبیعی موجود در آن و تغییر و تحولاتی که در طول زمان پدید آمده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

توانایی و استعداد لازم: تسلط در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی برای این رشته لازم است. همچنین قدرت تجسم بالا، داشتن روحیه‌ی پرجنب و جوش و علاقه به زندگی در محیط‌های طبیعی مانند کوه‌ها و توانایی جسمانی مناسب از مواردی هستند که به موفقیت در این رشته کمک می‌کنند.

 

چشم‌انداز شغلی: امکان همکاری با گروه‌های اکتشاف معدن و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و یا کارگاه‌های مهندسی ژئوفیزیک برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد. وزارتخانه‌های صنایع و معادن، نفت، راه‌وترابری، جهاد کشاورزی و... می‌توانند هدف شغلی یک زمین‌شناس باشند.

 

برخی از واحدهای درسی: ریاضی ـ فیزیک ـ شیمی ـ زمین‌شناسی مهندسی ـ آب‌های زیرزمینی ـ سنگ‌شناسی

 

 

 

کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی

 

تربیت کاردان در زمینه‌ی تولیدات دام، می‌تواند ضمن بهره‌گیری از توانایی متخصصین دامداری و مرغداری، برنامه‌های کشاورزی را با راندمان کمی و کیفی بیشتری همراه سازد. از عمده‌ترین مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این رشته، سازمان گسترش خدمات تولیدی، مراکز خدمات کشاورزی، روستایی، عشایری، شرکت‌های کشت و صنعت و جهاد کشاورزی می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی عمومی ـ ریاضی عمومی ـ دامپروری ـ زنبورداری ـ بهداشت دام

 

 

 

کاردانی تکنولوژی محیط زیست

 

دانشجویان این رشته برای اجرای برنامه‌های تدوین شده در زمینه‌ی حفظ و حمایت و استفاده‌ی مطلوب از پارک‌ها و فضای سبز و... اطلاعات کافی در زمینه‌های اکولوژی، بیولوژی گیاهی، نقشه‌برداری و... کسب می‌کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع، پارک‌ها و فضای سبز مشغول به فعالیت شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: ریاضیات عمومی ـ شیمی عمومی ـ جامعه‌شناسی روستایی ـ حفاظت آب و خاک ـ اکولوژی حیات‌وحش

 

 

 

کاردانی تکنولوژی جنگلداری

 

مهندسین جنگل طرح‌های جنگلداری اعم از راه‌سازی، بهره‌برداری و... را تهیه می‌کنند. برای اجرای این طرح‌ها نیاز به افرادی است که ضمن آشنایی با مسائل جنگل، در عمل بتوانند این طرح‌ها را پیاده کنند. کاردان تکنولوژی جنگلداری علاوه بر اجرای این طرح‌ها می‌توانند در سایر عملیات بهره‌برداری و جنگل‌کاری نیز موثر باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های اجرای طرح‌های جنگلداری، انجام امور تولیدی مثل ایجاد نهالستان‌ و بهره‌برداری از جنگل یا در آموزش با مدرسین مربوط در آموزشکده‌های منابع طبیعی مشغول به کار شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: ریاضیات عمومی ـ شیمی عمومی ـ چوب‌شناسی و صنایع چوب ـ مدیریت جنگل‌ها و مراتع

 

 

 

کاردانی تکنولوژی چوب

 

دانشجوی این رشته ضمن آشنایی با خواص مختلف چوب و عواملی که در تغییرات این خواص تاثیر می‌گذارند با حفاظت، تبدیل، کاربردهای متفاوت چوب و مدیریت واحدهای تولید آشنا می‌شود. به این ترتیب چوب را به طور اصولی‌تر و صحیح‌تر در واحدهای تولیدی به کار می‌برند و از هنگام قطع درخت تا زمان تولید فرآورده‌های مصرفی بر آن نظارت دارند. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در مجتمع صنایع مکانیکی و شیمیایی چوب بخش‌های دولتی، دفاتر صنایع چوب سازمان جنگل ها و مراتع، واحدهای تولیدی خصوصی و مؤسسات آموزشی مشغول به کار شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی و ریاضیات عمومی ـ جامعه‌شناسی روستایی ـ جانورشناسی ـ اکولوژی

 

 

 

کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی

 

کاردان این رشته تخصص لازم را در زمینه‌هایی چون مباشرت در عملیات کاشت،داشت و برداشت محصولات عمدههه‌ی زراعی، مبارزه با آفات و امراض گیاهی و علف‌های هرز به دست می‌آورد. فارغ‌التحصیل این دوره می‌تواند در شرکت‌های تعاونی روستایی، مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایری و جهاد کشاورزی و بخش خصوصی فعالیت کند.

 

برخی از واحدهای درسی: خاک‌شناسی ـ دامپروری ـ حشره‌شناسی و دفع آفات ـ مبارزه با علف‌های هرز

 

 

 

کاردان شیمی و پدافند جنگ‌های شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای

 

هدف این رشته تربیت کاردان مقابله با جنگ‌های شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای است. این رشته دارای سه شاخه‌ی شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای است و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند با کسب مهارت‌های لازم در زمینه‌ی پدافند جنگ‌های شیمیایی، میکروبی، هسته‌ای در سازمان‌های رزمی و دیگر ارگان‌های مرتبط فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: تاکتیک جنگ‌افزار ـ مدیریت فرماندهی ـ هواشناسی ـ حفاظت آزمایشگاهی

 

 

 

کاردانی پرورش زنبور عسل

 

از آنجا که پرورش زنبورعسل تاحد زیادی به منابع طبیعی و باغ‌ها وابسته است و سیستم پرورشی این بخش تاحد زیادی به صورت تجربی و سنتی اداره می‌شود، تربیت نیروی متخصص و ماهر که شناخت کافی از زنبورعسل داشته باشند، ضرورت دارد تا ضمن بهره‌برداری از امکانات موجود در کشور و تولید فرآورده‌های مربوط رشد و توسعه‌ی کمی و کیفی این بخش فراهم شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان کاردان پرورش زنبورعسل، کاردان پرورش ملکه و اصلاح نژاد زنبورعسل، کاردان کارگاه، تعمیر، سرویس و ساخت وسایل زنبورداری و سرپرست واحدهای تولید و فرآووری محصولات زنبورعسل فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی آلی ـ هواشناسی ـ مبانی اصلاح نژاد و تلقیح مصنوعی

 

 

 

تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر

 

کشور ایران با توجه به شرایط جغرافیایی آب و هوایی خاص، پتانسیل بسیار بالایی در زمینه تولیدات گیاهان دارویی دارد. به این جهت تربیت نیروی انسانی کاردان جهت استفاده از این پتانسیل می‌تواند بسیار موثر باشد. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند به عنوان کمک کارشناس تحقیقاتی گیاهان دارویی، کاردان کشت و پرورش گیاهان دارویی و معطر، کاردان بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر و کمک ناظر در واحدهای تولید فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی ـ اکولوژی ـ اقتصاد گیاهان دارویی ـ مبانی فیزیولوژی گیاهی

 

 

 

اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

 

این رشته یکی از زیرشاخه‌های توان‌بخشی است که در آن طریقه‌ی طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی براساس مهندسی و منطبق با آناتومی بدن آموزش داده می‌شود. متخصص اعضای مصنوعی در سه زمینه‌ی حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدن، ساخت اندام مصنوعی برای عضو از دست رفته و اصلاح ناهنجاری‌ها فعالیت می‌کند.

 

توانایی و استعداد لازم: داوطلب این رشته باید از دست‌هایی توانا برخوردار و به کارهای فنی و صنعتی علاقه‌مند باشد و دارای جسم و روحی سالم و توانمند باشد، آمادگی روحی برای برخورد با بیماران و روابط اجتماعی خوب نیز در این رشته ضروری است.

 

چشم‌انداز شغلی: بخش دولتی (سازمان بهزیستی، هلال‌احمر، بنیاد جانبازان) و بخش خصوصی (دایر کردن مرکز خصوصی برای ارایه‌ی خدمات به افرادی که فلح هستند یا توانایی‌های دیگری از این قبیل دارند) مراکز فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته هستند.

 

برخی از واحدهای درسی: آناتومی انسان، رسم فنی ـ فیزیک ـ تکنیک‌های قطعه‌سازی ـ مقاومت مصالح

 

 

 

کاردرمانی

 

این رشته، تنها رشته‌ی علوم توان‌بخشی در مقطع کارشناسی است که به درمان اختلالات در حیطه‌ی جسمانی و روانی می‌پردازد. این رشته تمام ابعاد یک بیماری و تاثیرات جانبی ان را روی زندگی شخصی و اجتماعی در نظر گرفته و با ارایه‌ی تکنیک‌های درمانی مناسب، ضمن در نظر گرفتن علایق و انگیزه‌ی فرد، او را به سوی فعالیت روزانه‌ی مستقل سوق می‌دهد.

 

توانایی و استعداد لازم: مهمترین ویژگی لازم برای موفقیت در این رشته، علاقه به انسان‌ها و داشتن صبر و حوصله برای برخورد با بیماران دارای معلولیت‌های مختلف می‌باشد.

 

چشم‌انداز شغلی: بیمارستان‌ها، کلینیک‌های توان‌بخشی بهزیستی و هلال احمر از مراکز مهم جذب کننده‌ی کار درمانگران می‌باشد. ضمن اینکه این فارغ‌التحصیلان می‌توانند با مجوز وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی اقدام به تأسیس کلینیک خصوصی شبانه‌روزی نمایند.

 

برخی از واحدهای درسی: آناتومی ـ روانپزشکی عمومی ـ رشد روانی حرکتی ـ کنزولوژی و بیومکانیک

 

 

 

کاردانی بهداشت محیط

 

این رشته به مطالعه‌ی مسائل زیست محیطی از قبیل آب، فاضلاب، زباله و... می‌پردازد تا فارغ‌التحصیل این رشته بتواند در اجتماعات کوچک مستقر شده و پس از مطالعه‌ و بررسی مشکلات بهداشت منطقه جهت رفع این مشکلات قدم بردارند. دانشجویان باید بتوانند با ارایه‌ی طرح‌های مفید و عملی در زمینه‌ی تأمین آب آشامیدنی سالم، دفع صحیح زباله، بهسازی اماکن عمومی، مردم را در رفع این مشکلات راهنمایی و کمک کرده و اطلاعات و آمارهای لازم را درموارد فوق جمع‌آوری و طبقه‌بندی نمایند.

 

توانایی و استعداد لازم: علاقه به زمینه‌ی بیولوژی شیمی، فیزیک و ریاضی سبب موفقیت دانشجو در این رشته می‌شود.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند در مقطع کاردانی در وزارت بهداشت و در مقطع کارشناسی در شهرداری‌ها، سازمان آب و فاضلاب، شرکت‌های خصوصی طراحی تصفیه‌خانه آب و فاضلاب فرصت‌های شغلی مناسبی داشته باشند.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیک ـ شیمی ـ نقشه‌برداری ـ اصول هیدرولیک ـ بهداشت حرفه‌ای ـ اپیدمیولوژی بیماری‌های فراگیر

 

 

 

کاردانی مدارک پزشکی

 

رشته‌ای علمی، اطلاعاتی است و قلمرو بحث آن اطلاعات بهداشتی ـ درمانی می‌باشد و متخصصان آن نیز مدیران اطلاعات بهداشتی درمانی کشور هستند. در واقع دانشجوی این رشته با مطالعه‌ی دروسی مانند طبقه‌بندی یا کدگذاری بین‌المللی بیماری‌ها، بایگانی مدارک پزشکی، کلیات پزشکی، اصطلاحات پزشکی، آمار و کامپیوتر خود را آماده می‌کند تا اطلاعات بهداشتی درمانی را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و برای برنامه‌ریزی نظام سلامت در اختیار مدیران مربوطه قرار دهد.

 

توانایی و استعداد لازم: تسلط بر دروس ریاضی، آمار و زبان‌انگلیسی برای موفقیت در این رشته ضروری است.

 

چشم‌انداز شغلی: در هر بیمارستان یا مرکز خدماتی ـ درمانی، بخشی به نام بخش مدارک پزشکی وجود دارد که دارای 4 واحد آمار بیمارستانی، پذیرش بایگانی مدارک پزشکی و واحد کدگذاری بیماری‌ها است و مسئول این بخش و کارکنان آن از فارغ‌التحصیلان رشته مدارک پزشکی گزینش می‌شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: بهداشت محیط بیمارستان ـ فیزیولوژی ـ اصطلاحات پزشکی ـ شاخص‌های بهداشتی و آمار بیمارستانی.

 

 

 

کاردانی اتاق عمل

 

گسترش مراکز بیمارستانی دارای امکان انجام جراحی، نیاز جامعه به تکنسین اتاق عمل را افزایش می‌دهد. افرادی که می‌توانند در مشاغل فنی، پزشکان جراح را یاری دهند و وسایل جراحی و استریل را جهت استفاده آماده نمایند و اداره اتاق عمل را به عهده بگیرند.

 

برخی از واحدهای درسی: تکنیک اتاق عمل ـ فن پرستاری ـ تشریح ـ داروشناسی ـ اصطلاحات پزشکی

 

 

 

کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی

 

هدف این رشته تربیت متخصصان موردنیاز لابراتورهای داندانپزشکی مراکز آموزشی ـ درمانی دولتی و خصوصی است.افرادی که با ساختن عضو مصنوعی برای کار ثابت مانند دندان مصنوعی و عضو مصنوعی برای کار متحرک مانند پلاک‌های ارتودنسی در لابراتورهای دندان‌سازی و کلینک‌های دندان‌پزشکی حضوری فعال دارند.

 

توانایی و استعداد لازم: کاری حساس و دقیق است و نیاز به دستانی توانمند و ماهر دارد. تسلط بر دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی اهمیت ویژه دارد.

 

چشم‌انداز شغلی: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به صورت مستقل (تأسیس لابراتور) یا در کلینک‌های دندان‌پزشکی مشغول فعالیت شوند.

 

برخی از واحدهای درسی: بیوشیمی نظری ـ آناتومی دندان ـ بهداشت خانواده ـ پروتز ـ استاتیک

 

 

 

کاردانی پرستاری دندانپزشکی

 

هدف این رشته آموزش بهداشت دهان و دندان است تا از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری شود. دانشجویان این رشته علاوه بر کسب اطلاعات پایه درباره‌ی کلیه‌ی دروس دندانپزشکی، اطلاعات نظری و عملی درباره‌ی نحوه‌ی مسواک زدن، اصول بهداشت دهان و دندان و جرم‌گیری به دست می‌آورد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در کارهای ساده لابراتوری دندان‌پزشکی، بهداشت کاری دندان‌ها، مسئولیت امور اداری مراکز دندان‌پزشکی و پذیرش بیمار فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: بیوشیمی ـ تشریح سر و گردن ـ مواد دندانی ـ بیماری‌های دهان ـ کمک‌های اولیه

 

 

 

کاردانی فوریت‌های پزشکی

 

فوریت‌های پزشکی خدمات امداد و کمک‌های اولیه برای بیماران و مصدومان حوادث تا رساندن آنها به یک مرکز درمانی ارایه می‌دهد. رانندگان آمبولانس، عمل بیمار یا مصدوم، کمک‌های اولیه، اطلاع‌رسانی و انجام سایر خدمات طبق دستور مافوق بخشی از خدمات این افراد است.

 

توانایی و استعداد لازم: با توجه به لزوم کار در شرایط دشوار و استرس‌زا، داوطلب باید توانایی کار در شرایط دشوار، انضباط‌پذیری، اعتمادبه نفس و سلامت جسمانی کامل داشته باشد. داشتن بینایی خوب، مهارت‌های بدنی، روانی، کلامی و قد حداقل 170 سانتی‌متر نیز ضروری است.

 

چشم‌انداز شغلی: دانش‌آموختگان می‌توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس‌های خصوصی و... فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: تشریح و فیزیولوژی ـ احیای قلبی ریوی ـ نشانه شناسی و معاینات بدنی ـ اخلاق و مقررات حرفه‌ای.

 

 

 

کارشناسی کتابداری پزشکی

 

با توجه به نیاز شدید کادر پزشکی به مراجعه به کتب مرجع و اطلاعات و آمارهای ذخیره شده در مراکز مختلف وجود یک کتابدار پزشکی که از طرفی به مهارت‌های کتابداری و از طرف دیگر به اطلاعات و اصطلاحات پزشکی آشنا باشد، امری ضروری است.

 

توانایی و استعداد لازم: تسلط به کار با کامپیوتر، زبان‌انگلیسی و علاقه به درس زیست‌شناسی برای داوطلبان این رشته ضروری است.

 

چشم‌انداز شغلی: چشم‌انداز شغلی برای فارغ‌التحصیلانی که با کامپیوتر و شبکه‌ی اینترنت آشنا هستند بسیار مناسب است فرصت‌های شغلی، به ویژه در پروژه‌های تخصصی یا در بخش خصوصی بهتر می‌باشد.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیک ـ شیمی ـ کتابداری و کتابخانه ـ حفاظت نگهداری مواد ـ تاریخ تمدن

 

 

 

کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری

 

پیشگیری از روند تخریب و بیابان‌زدایی و اصلاح و احیای مراتع، به طرح‌هایی متناسب با موقعیت و وضعیت منطقه نیاز دارد. مجریان این طرح‌ها نیز باید افرادی کاردان و کارآزموده باشند. هدف از گرایش مرتع و آبخیزداری در مهندسی منابع طبیعی، تربیت کارشناسانی است که بتوانند طرح‌های موردنظر را ارایه دهند و رشته‌ی تکنولوژی مراتع و آبخیزداری مجریان این طرح‌ها را تربیت می‌کند.

 

برخی از واحدهای درسی: شیمی ـ فیزیک و هواشناسی ـ اصول مدیریت آب و خاک

 

 

 

کاردانی بهداشت عمومی

 

هدف بهداشت عمومی، پیشگیری از بیماری‌ها و عواملی که سلامت جسم و روان انسان را به مخاطره می‌اندازد، می‌باشد. این رشته در مقطع کاردانی دارای گرایش‌های زیر است:

 

1ـ گرایش خانواده: هدف این گرایش تربیت افرادی است که در مراکز بهداشتی درمانی ضمن شناخت شرایط محیطی و اطلاع از وضعیت جمعیت منطقه، در زمینه‌ی بهداشت مادران و کودکان فعالیت کنند.

 

2ـ گرایش مبارزه با بیماری‌ها: فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند با کمک سایر نیروهای بهداشتی و درمانی از انتشار بیماری‌ها جلوگیری کنند و در زمینه‌ی شناخت کلی انتشار بیماری‌های واگیردار، واکسیناسیون‌های موردنیاز گروه‌های سنی مختلف، آموزش بهداشت به صورت فردی و گروهی، تهیه و تنظیم گزارش‌ها و آمار مربوط به بیماری‌ها، اجرای برنامه‌های ایمن‌سازی منطقه فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: آمار حیاتی مقدماتی ـ تکنولوژی آموزشی ـ واکسیناسیون ـ کمک‌های اولیه ـ جامعه‌شناسی عمومی روستایی.

 

 

 

تکنولوژی شیلات

 

با توجه به اهمیت منابع غذایی و دریایی، نیاز به متخصصان کارآزموده در زمینه‌ی استفاده مطلوب از منابع آبی داخلی و آب‌های آزاد و پرورش و صید آبزیان و عمل‌آوری فرآورده‌های ماهی به شدت احساس می‌شود.

 

چشم‌انداز شغلی: این دانش‌آموختگان می‌توانند در بخش اجرایی اداره‌ی تالاب‌ها، سازمان شیلات جهاد کشاورزی و به عنوان کاردان در ماهی‌سراها فعالیت کنند.

 

برخی از واحدهای درسی: فیزیک و هواشناسی ـ جانورشناسی ـ اکولوژی ـ هیدروبیولوژی ـ اصول ناوبری ـ ماهی‌شناسی

 

 

 

منبع وبسایت مسترمووی  میباشد.

ارسال نظرات