اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

ساختار url و نحوه بهینه سازی سایت

  • 4020
  • 0
  • چهارشنبه 22 بهمن 1393

ساختار url و نحوه بهینه سازی سایت

 

با سلام و درود خدمت بازدیدکنندگان و همراهان وی ست. امروز قصد داریم در این مقاله با ساختار URL ها و نحوه بهینه سازی آنها آشنا شویم :

اجزاء تشکیل دهنده URL

 

نخست اجزاء تشکیل دهنده URL ها را بررسی میکنیم. آدرسهای URL  از اجزاء مهمی تشکیل شده اند که هر یک باید در جایگاه مناسب و ساختار مناسب مورد استفاده قرار گیرند 

ساختار url

بخش اول، Hyper Text Transfer Protocol: محبوبترین پروتوکل برقراری ارتباط بین کلاینت و سرور در لایه Application در اینترنت میباشد.

بخش دوم: نام دامنه وب سایت

بخش سوم: نام زیر پوشه

بخش چهارم: نام فایلها و صفحات

سه بخش نام دامنه، نام زیر پوشه ها و فایلها را میتوانیم تغییر دهیم. در بخشهای پایین به بررسی هر یک و روشهای بهینه سازی آنها می پردازیم.

 

نام دامنه

 

نام دامنه آدرس شما در اینترنت میباشد و مشخص ترین قسمت URL میباشد. انتخاب نام دامنه را از دو بعد مورد بررسی قرار میدهیم یکی از بعد کاربران و بازدید کنندگان مشتریان و دیگری از بعد سئو و موتورهای جستجو

از بعد بازدیدکنندگان نام دامنه بهتر است طوری انتخاب شود که به راحتی به خاطر سپرده شود و تا حد ممکن کوتاه و متشکل از یک یا دو کلمه باشد.

از بعد سئو بسیاری معتقد هستند که استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه تاثیر بسیاری بر سئو سایت خواهد داشت.این گفته تا قبل از سال 2012 درست بود ولی بعد از آن و در پی شکایت های زیاده رسیده به گوگل و ثبت شدن دامنه های حامی کلمات کلیدی از قبل که کار را برای سایتهای تازه تاسیس سخت میکرد تغییر کرد و وزن کلمات کلیدی در نام دامنه کمتر شد و در نتیجه لزوماً داشتن کلمات کلیدی در نام دامنه به کسب رتبه بالاتر کمک نخواهد کرد. حتی در آن تاریخ و با آپدیتی که گوگل داشت رتبه سایتهایی که دامنه حاوی کلمات کلیدی داشتند ولی محتوای باکیفیتی نداشتند به شدت کاهش یافت .

به طور کلی میتوان گفت همچنان کلمات کلیدی در نام دامنه از نظر سئو دارای اهمیت هستند اما نه به میزانی که صرفاً برای موفقیت در سئو اقدام به خرید دامنه های گرانقیمت کرد .

مسئله بعدی در مورد پسوند دامنه هست و با وجود اینکه پسوند . com محبوبیترین پسوند دامنه در جهان است ولی از لحاظ سئو برتری خاصی نسبت به پسوندهای دیگر ندارد . در مورد پسوندهای دامنه فقط چندین پسوندی مانند . tk که از جانب گوگل تحریم شده اند مشکل ساز خواهند بود و مابقی پسوندها فرق چندانی نخواهند داشت . توصیه میشود با توجه به کشور هدف سایت خود از دامنه های کشوری آن کشور استفاده نمایید . به طور مثال اگر هدف شما کشور ایران باشد بهتر است از دامنه . ir استفاده نمایید .

زیر پوشه ها

 

بهینه سازی نامگذاری زیر پوشه ها دارای دو بخش عمق و عرض میباشد.

عمق زیر پوشه ها :

منظور از عمق، تعداد زیر پوشه هایی است که در یک دامین یافت میشوند. به طور مثال یک وبسایت تفریحی  را در نظر بگیرید که برای دسترسی به صفحه عکس هنرمندان  آن باید بازدید کننده از صفحه اصلی به بخش گالری عکس و سپس به بخش عکس هنرمندان برود.

صفحه اصلی=> گالری عکس =>عکس هنرمندان

اصطلاحاً گفته میشود که صفحه عکس هنرمندان دارای عمق 2 میباشد.

استفاده از کلمات کلیدی در نام زیر پوشه های بسیار بهتر از اعداد و id ها میباشد به طور مثال دو آدرس زیر را در نظر بگیرید:

http://www.domain.com/picture/Artists/Actor.html

http://www.domain.com/cat1/1/12345.html

آدرس اول هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو گویا تر میباشد و در موتورهای جستجو بهتر ایندکس خواهد شد.

سوالی که مطرح میشود این هست که عمق زیر پوشه ها چه تاثیری بر سئو خواهد داشت؟ در پاسخ باید گفت که هر چه عمق url های وب سایت شما کمتر باشد از نظر سئو موفق تر خواهید بود. همیشه سعی کنید عمق url های وب سایتتان کمتر از 3 باشد.

عرض زیر پوشه ها:

به تعداد صفحات موجود در هر پوشه عرض آن صفحه گفته میشود و تا زمانی که صفحه ها دارای محتوای تکراری نباشند هیچ تاثیری در رتبه بندی نخواهند داشت.

 

نام صفحات

 

همیشه سعی کنید نام صفحات مرتبط با محتوای آن صفحه باشد استفاده از کلمات کلیدی نا مرتبط با محتوای صفحه از نظر سئو به ضرر صفحه میباشد. همچنین جداً از استفاده از اعداد و id ها در نامگذاری صفحات بپرهیزیدکه هم از لحاظ کاربرپسندی و هم ایندکس درست صفحات مناسب نمی باشد .

نکته دیگر در رابطه با نامگذاری استفاده از خط تیره برای جدا سازی کلمات میباشد. از نظر گوگل زمانی که شما کلمات را با خط تیره (-) از یکدیگر جدا میکنید هر کلمه به طور جداگانه ایندکس میشود اما اگر از underline یا زیر خط (_) برای جداسازی کلمات استفاده کنید کل عبارت یک کلمه در نظر گرفته میشود. به طور مثال عکس-بازیگران دو کلمه عکس و بازیگران جداگانه برای آن صفحه ایندکس میشوند اما عکس_بازیگران به صورت عکس بازیگران برای آن صفحه ایندکس میشود.

استفاده از کلمات فارسی برای نامگذاری صفحات وب میتواند از نظر سئو به سایت شما کم کند اما تنها مشکلی که خواهد بود  به میزان کاربر پسندی صدمه خواهد زد و علت هم زمانی خود را نشان میدهد که شما این لینک را میخواهید در جایی مانند شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. از آنجا که آدرس url های همچنان از encoding اسکی یا ASSCi استفاده میکنند نه UTF8 لذا نام صفحات باید encode شوند و شما به جای مشاهده لغات فارسی با عباراتی پر از %20 و … مواجه خواهید شد که به شدت تمایل کاربر برای کلیک روی لینک را کاهش میدهد.

تجربه نشان داده است که استفاده از لغات فارسی در نامگذاری صفحات تاثیر مثبت و مشهودی دارد .

منبع وبسایت مسترمووی  میباشد.

ارسال نظرات